Dat stelt toezichthouder Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in een maandag gepubliceerd tussenrapport waarin zestien voertuigen nader werden onderzocht.
Beide voertuigen schakelen het systeem om de uitstoot van stikstofoxide te beperken zonder afdoende reden uit.
De RDW heeft het Openbaar Ministerie (OM) van de resultaten van de test op de hoogte gesteld. Mogelijk volgt een strafrechtelijk onderzoek.
De zestien voertuigen die door de RDW opnieuw werden getest hadden een softwaresysteem dat zich in testsituaties anders gedroeg dan bij normaal gebruik. De makers van de andere veertien voertuigen konden echter aannemelijk maken dat de verminderde werking van het systeem nodig is om de motor te beschermen.
Verklaren
Jeep stond zowel met de Wrangler als de Grand Cherokee op de lijst. Voor de Wrangler werd wel aangetoond dat de motor beschermd werd door de software, voor de Grand Cherokee niet. Voor dit type voertuig stelde moederbedrijf Fiat Chrysler een update beschikbaar die nog door de RDW beoordeeld moet worden.
Suzuki kon een groot deel van de redenen voor uitschakeling van het systeem verklaren, maar niet waarom het systeem slechter ging werken als de gebruikelijke duur van de emissietest voorbij was. Dat duidt er volgens de RDW op dat de software mogelijk ingericht was om tijdens de test andere resultaten te geven.
Het OM moet nu beoordelen of Suzuki een strafbaar feit heeft gepleegd. Suzuki heeft inmiddels een update voor de software gemaakt die het probleem verhelpt.
Aanklacht
Fiat Chrysler werd al eerder in de Verenigde Staten onderzocht vanwege de afwijkende uitstootwaarden bij sommige voertuigen. De Amerikaanse milieuautoriteit had in 2015 het vermoeden dat de autobouwer gebruikmaakt van sjoemelsoftware.
Het zou gaan om in totaal zo'n 104.000 dieselwagens. De software zou sinds 2014 worden gebruikt in de modellen van Fiat. In mei diende de Amerikaanse justitie officieel een aanklacht in.
Test
Het begrip 'sjoemelsoftware' ontstond nadat Amerikaans onderzoek in september 2015 aantoonde dat Volkswagen uitstootwaarden opzettelijk frustreerde met behulp van softwareapparatuur.
Dieselmotoren hadden tijdens tests in de garage een lagere stikstofoxiden (NOx)-uitstoot dan tijdens werkelijk gebruik op de weg. NOx-uitstoot veroorzaakt smog en ozon en is daarom schadelijk voor het milieu en de gezondheid.