@8 Da's niet nodig. Wappies zien dan bijv Chloor en Aluminium als ingrediënten en da's allemaal levensgevaarlijk....
@1 @3Kunnen er dus nu wel van uit gaan dat je onderzoeken niet bestaan....
@12 Typisch wokelinks gedrag, anderen minutieus op kleine foutjes controleren en daar op blijven hameren en wijzen, en zelf koeien van fouten m...
@11 "gedachten patroon" Het is gedachtenpatroon, één woord. Tja, dan zet je jezelf voor lul. ...
@19 Probleempje met je vaccinatieschade is dat het nooit en te nimmer door een echte dokter wordt vastgesteld. Dus er zal dan ook nooit een be...
@12 "geobsedeerd van" Juister is : geobsedeerd door. ...
Hè ja gezellig. Laten we er hier met zijn allen maar een "Nederlands Dictee" draadje van maken. 😂...
@18 Op1 had een item over dat rode keppeltje voor de burgervaders en moeders op koningsdag. Hans Teeuwen zong daar nog een mooi lied over. En ve...
@42 Tja, als het er niet over gaat dan zorgen ze gewoon dat het erover gaat. ...
@8 Wat bedoel je met verbetereing? Prik, je spreekt in raadsel tegenwoordig, ik snap er geen moer meer van. 🤣...
@140 nee en ja en je bent vast niet zo dom als je je voordoet.
Laat die kinderen liever de serie Cosmos a space odyssey zien gepresenteerd door de wereldse geleerde Neil deGrasse Tyson. Achteraf kunnen de kids zelf nog wel bepalen of ze iets zien in oude verhalen uit zogenaamd "heilige" boeken en of ze ueberhaupt nog wel kennis willen maken met welk geloof dan ook...........
@152
@152 Nou inderdaad maak dat verplichte kost op school op zijn minst 1x cosmos kijken. Daarna genesis erbij pakken en er de vloer mee aanvegen in de klas. Mag tijd worden. Uitstapjes naar gebedshuizen? Het moet niet gekker worden. Schooltijd kan wel leuker en leerzamer besteed worden dan dat. Was het een kerk dan had ik precies hetzelfde gezegd.
@144 Nee. Kinderen baseren hun oordeel op basis van de informatie die ze tot zich nemen. Jouw logica klopt pas als je het woord ' alleen ' een paar x toevoegt en 'kritische geesten' vervangt door iets met de strekking van Islam-critici ofzo. Dus:
Als je kinderen een moskee laat zien en ALLEEN vertelt wat er mis mee is dan kweek je Islam-critici. Als je kinderen ALLEEN een moskee laat zien vanuit de ogen van de islam dan kweek je islamieten.
Als je het over logica wilt hebben, zorg dan wel dat het een beetje klopt.
Als je kritische geesten wilt creeeren, dan doe dus beide. Dan laat je een kind zelf een mening vormen en dat is de enige manier waarop ze dat kunnen leren. Een kind leert niet kritisch te zijn door geindoctrineerd te worden van de ene of de andere kant met de denkbeelden die de ouders hebben.
Ik heb in mijn schooltijd alleen een kerk van binnen gezien, bij een dienst moeten zijn. Ook trouwens de paar hindoes en de enkele moslim. Als ik al geen atheïst was, was ik het daar wel geworden.
@147 je verwart iets wat al lang aanwezig is met iets wat fors geïmplementeerd word.
Ofwel gebrek aan moreel besef voor de goede zaak.
@141 Dat ben ik met je eens. Met kennis nemen van een religie is niets mis, mits men ook een kerk en een synagoge bezoekt. En uiteraard niet bidden.
Ok, dus men vindt het belangrijk dat kinderen weten wat de islam is, wat het betekent en at het inhoudt. Gaan ze dan ze dan ook binnenkort de kinderen leren wat de duivelse kant vd Islam is, de gruwelijk uitvoerende Islam, de kant waar je voor moet waarschuwen *kuch* Zo van: "wij zijn niet zo, de meesten doen het niet,maar er zijn moslims die dagelijks in de war zijn en mensen opblazen, onthoofden enz. Gaan ze dan ook uitleggen waar dan die terroristen fout zitten met hun koran? Gaan zij openlijk verkondigen dat deze terroristen zwaar fout zijn en dat het geen moslims zijn? Of blijft het bij een zootje blablabla en schaduwpraat en flauwekul en mistgordijnen. Als men het nu echt zou mensen, dan zou men dat erbij betrekken en ook onmiddellijk een keihard standpunt innemen tegen deze smeerlappen. Maar dat doen ze niet, echt niet! Nou mijn kind bleef absoluut thuis! (betaal dan graag de bekeuring) Ik zou het tegen mijn wens in als het niet anders kon dan maar toestaan, maar dan ging ik mee en dan mag de imam mij al deze vragen beantwoorden. Vragen die ik al in bv Egypte ed. aan diverse 'geestelijke lijders' heb gesteld!
Oftewel , er is 1 Islam, Mohammed is zijn boodschapper en dat is degene wiens voetsporen wij zo goed mogelijk dienen te volgen! Niks gematigd. ik ga niet zeggen wat het gezegde is in islamitische landen over de z,g,n gematigden, het is wel grappig maar ik kan dat hier niet plaatsen!
@159 . Misschien zijn de kinderen nog te jong om aan de schaduwkant van religie bloot gesteld te worden. Tijdens christelijke feestdagen of een cultureel bezoekje aan een kerk ga je 7 tot 12 jarigen toch ook niets vertellen over het grootschalige kindermisbruik binnen de katholieke kerk ?
@159 Nee, natuurlijk niet. Waarom nou weer zo een alles of niets instelling. Als ik het met mijn kinderen over de Vikingen heb, omdat ze een tekenfilmpje daarover leuk vinden, vertel ik ze ook niet meteen in detail wat voor gruwelijke verkrachtingen en plunderingen ze allemaal wel niet deden. Daar zijn ze nog niet oud genoeg voor. Dat komt later wel een keer en als ze steeds meer informatie (oa passend bij hun leeftijd) tot zich nemen.
@159 Bleke Betty
"Ok, dus men vindt het belangrijk dat kinderen weten wat de islam is"
Lijkt mij zeer belangrijk anders wordt het best moeilijk om een eigen mening te vormen.
"Gaan ze dan ze dan ook binnenkort de kinderen leren wat de duivelse kant vd Islam is"
Goed en slecht worden zeker behandeld op een pedagogische verantwoordelijk manier.
"de gruwelijk uitvoerende Islam, de kant waar je voor moet waarschuwen *kuch* Zo van: "wij zijn niet zo, de meesten doen het niet,maar er zijn moslims die dagelijks in de war zijn en mensen opblazen, onthoofden enz. "
Hoop niet dat u zo tegen kinderen praat.
"Gaan ze dan ook uitleggen waar dan die terroristen fout zitten met hun koran? "
Uitleg omtrent waarom terroristen fout zijn prima, beseft u wel dat dit gaat om basisschool leerlingen?
"Gaan zij openlijk verkondigen dat deze terroristen zwaar fout zijn en dat het geen moslims zijn? Of blijft het bij een zootje blablabla en schaduwpraat en flauwekul en mistgordijnen. Als men het nu echt zou mensen, dan zou men dat erbij betrekken en ook onmiddellijk een keihard standpunt innemen tegen deze smeerlappen"
Men leert het verschil tussen goed en kwaad. Voor de rest is het taak van ouders om hun kinderen zo goed mogelijk op te voeden. Nogmaals beseft u wel dat het gaat om basisscholen?
"Maar dat doen ze niet, echt niet! Nou mijn kind bleef absoluut thuis! (betaal dan graag de bekeuring) Ik zou het tegen mijn wens in als het niet anders kon dan maar toestaan, maar dan ging ik mee en dan mag de imam mij al deze vragen beantwoorden. Vragen die ik al in bv Egypte ed. aan diverse 'geestelijke lijders' heb gesteld! "
Dus u leert een kind niet zelf nadenken maar liever indoctrineren met uw eigen emoties?
"Oftewel , er is 1 Islam, Mohammed is zijn boodschapper en dat is degene wiens voetsporen wij zo goed mogelijk dienen te volgen! Niks gematigd. ik ga niet zeggen wat het gezegde is in islamitische landen over de z,g,n gematigden, het is wel grappig maar ik kan dat hier niet plaatsen!"
Misschien een verrassing voor u maar dit is Nederland, wij zijn geen Islamitisch land. Er gebeuren over in de wereld dingen waarvan ik denk belachelijk en ja met name in Islamitische landen maar dit is Nederland. Trouwens ook misschien heel verrassend voor u maar uw voorbeeld eens omdraaien en moet u eens kijken wat personen als u vertellen over de Islam....
zo, en nu de moslims naar de kerk voor de echte waarheid, die van Jezus Christus
Hysterie om niets.
Scholen bezoeken ook concentratiekampen, laten ex-verslaafden, ex-criminelen spreekbeurten houden op scholen, bussen volgeladen met kinderen bezoeken kerken, synagogen en moskeeen, brandweerlieden geven demonstraties op schoolpleinen en politie beambtes beantwoorden vragen van kids op school.
Kortom, kinderen krijgen les van een variëteit aan aspecten die deel uitmaken en integraal verbonden zijn aan onze samenleving. Zo leren de kinderen dat onze samenleving pluriform is en niet alleen bestaat uit boze en gefrustreerde burgers. Een prima zaak dus wat voorkomt dat kinderen vanaff hun adolescentie kampen met tunnelvisie en onnozele dogma's over de samenleving.
@163 'Jouw' waarheid.
ot
het valt me op dat veel mensen -hun- schrijven ipv -hen-
@166
Ligt eraan is het lijdend voorwerp kan men in de zin hen gebruiken, is het iets na een voorzetsel is het prima om hun te gebruiken. Dus geheel afhankelijk van het type zin. Sorry off-topic...
Enne welterusten Nk'rs......
@163 Dat is uw waarheid. ^_^
De overheid heeft het al opgegeven dat de islam ooit in de Nederlandse samenleving zal integreren, dus dan moeten wij maar in de islam integreren. Ze zijn daar goed bezig, maar niet heus.
Opmerkelijk ... van moslims en buitenlanders verwachten we dat ze integreren ... maar zelf zijn we te beroerd om ons te verdiepen in de cultuur van een ander. Al 25 jaar geleden of zo kreeg je op school rondleidingen in een moskee, een Jehova-kerk, zo'n Boeddha-gebedshuis enzovoorts. Gewoon om even te kijken wat er daarbinnen gebeurt en besef te kweken dat er meer culturen en landen zijn dan die van onszelf. Ik heb nooit geloofd en zal dat ook nooit gaan doen. En al helemaal niet vanwege een of ander rondleidinkje. Wel heb ik toen kunnen zien dat al die gebedshuizen, al heb ik zelf echt helemaal niks mee, totaal niet eng zijn. En dankzij die rondleidinkjes ben ik niet bang voor 'vreemde' dingen en laat ik me geen angst aan praten door haatzaaiende PVV'ers.
@170 Christendom en jodendom komen gewoon uit het Midden Oosten daar is eigenlijk niets Nederlands aan.
Daarmee niet zeggend dat het niet beleden mag worden evenzeer geldt dat voor de andere religies die ook allemaal van origine van buiten Europa afkomstig zijn.
Ik vind het wel het beste dat men op eigen gelegenheid als men daar behoefte aan heeft een of meerdere of alle mogelijke gebedshuizen bezoekt.
@168
ik schrijf u altijd met een hoofdletter, dat vind ik netjes staan
@171
"Ik vind het wel het beste dat men op eigen gelegenheid als men daar behoefte aan heeft een of meerdere of alle mogelijke gebedshuizen bezoekt."
Ik had er op school geen behoefte aan (maar waaraan heb je op die leeftijd wel behoefte?), maar je kunt als kind dan al wel zien dat een partij als de PVV uit de nek kletst. Veel staat of valt met scholing. Als iedereen in dit land eens zou binnenkijken bij een moskee, zouden er veel minder vooroordelen zijn. En dat zeg ik ondanks dat ik helemaal niks met welk geloof dan ook heb. Ik geloof in geen enkel geloof, maar ik geloof evenmin in alle onzin die Wilders spuit.
@172 Ik vind dit netjes genoeg. ^_^
@173 Als iedereen in dit land eens zou binnenkijken bij een moskee, zouden er veel minder vooroordelen zijn
Dan geloof ik meer in omgang met moslims waar dan ook in de maatschappij daaraan kun je ook het geloof herkennen en ook de verschillende interpretaties ervan.
@166
"Ligt eraan is het lijdend voorwerp kan men in de zin hen gebruiken, is het iets na een voorzetsel is het prima om hun te gebruiken. Dus geheel afhankelijk van het type zin. Sorry off-topic..."
Na een voorzetsel gebruik je 'hen'. 'Hun' is bezittelijk.
De auto is van hen.
Het is hun auto.
@175
"Dan geloof ik meer in omgang met moslims waar dan ook in de maatschappij"
Dat kan, maar je moet ergens beginnen. Een verplichte omgang met mensen lijkt me ook raar ... hoewel ... vroeger op de basisschool was er ieder jaar een dag waarop mensen van andere culturen naar de school kwamen. Mensen uit Spanje, Afrikanen, van alles wat. En die vertelden dan iets over hun cultuur. Misschien was onze school daar dan wel wat vooruitstrevender in dan andere scholen. Ik vind het in ieder geval wel goed dat je geleerd wordt dat de wereld groter is dan ons kikkerlandje.
@175 Eens. Vooroordelen jegens islamitische allochtonen komen eerder door overlast en criminaliteit dan door hun religie. Maar weinig autochtonen hebben iets tegen de eerste generatie allochtonen, die veroorzaken (en veroorzaakten) geen overlast en dat zijn toch ook moslims.
@173 Mij lijkt het beter om op school over cultuurverschillen te praten en het zijdelings over verschillende soorten religie te hebben dan een moskee/tempel/synagoge/kerk in te gaan. Zoals @174 al schrijft verschillen de interpretaties nogal. Op tv voeren ze bv. ook vaak Ahmadiyya op, als bewijs voor de 'vredelievendheid' van de islam, terwijl Ahmadiyya door alle andere stromingen niet als islamitisch gezien wordt.
Het is eigenlijk bizar dat het nodig schijnt te zijn, ter preventie van nieuwe, middeleeuwse godsdienstoorlogen moeten kinderen blijkbaar kennis nemen van elkaars religie. We hadden godsdienstoorlogen en de Verlichting achter ons maar het schijnt allemaal overnieuw te moeten.
@177 Een verplichte omgang met mensen lijkt me ook raar .
Dat is uiteraard niet verplicht maar ook een manier om over de islam en de beleving daarvan te weten te komen.
Dat moet en kan je niet opdringen zo zijn er er mensen die moslims mijden of wat oppervlakkig contact hebben dat moeten ze zelf weten maar zo blijft het wel een beetje een blinde vlek natuurlijk.
@175 Zoiets, bv. Lijkt mij constructiever. Religie is imo iets wat privé is. Religie is ook maar een mening, net als een politieke voorkeur. Als jongeren op de middelbare school zich al voor politiek interesseren en niets zien in de politieke keuze van een ander hoeven ze toch ook niet bij zijn politieke partij langs?
@179 Misschien zit het nog niet eens in contact hebben met volgelingen van een religie. Ik kan me voorstellen dat een atheïst best met moslims om wil gaan maar dat kennis nemen van de islam te ver gaat.
@181 Haha ,er zijn in Nederland anders de nodige atheïsten die de koran soms ook andere geschriften zéer goed kennen.
@180
"Als jongeren op de middelbare school zich al voor politiek interesseren en niets zien in de politieke keuze van een ander hoeven ze toch ook niet bij zijn politieke partij langs?"
Nee, maar blijkbaar laten mensen zich makkelijk bang maken. En dat komt door onwetendheid. Scholing kan er aan bijdragen dat die angst verdwijnt.
"... maar dat kennis nemen van de islam te ver gaat."
Ik denk ook niet dat dat de essentie is. Ik denk dat de essentie is om kinderen (of mensen in het algemeen) te laten zien wat een gebedshuis is (kerk, moskee, synagoge) en dat daar mensen, op hun eigen wijze, bidden. Het gaat er niet om dat je een geloof moet leren kennen. Dat zou inderdaad te ver gaan. En terwijl ik die laatste zin schrijf, besef ik me ineens dat ik op het middelbaar onderwijs godsdienstlessen had waarin alle geloven aan bod kwamen. Dus zo vreemd is dit allemaal niet.
@183 Dat heb ik dat op de middelbare school gehad en ben er niet slechter van geworden, of gelovig ^_^ Bij ons op school was dat wel vrijwillig en mijn ouders vonden dat het tot de algemene ontwikkeling behoorde om iets van religie af te weten (zo denk ik er sindsdien ook over). Misschien kortzichtig van me, maar welke enge ideeën kunnen kinderen over een gebouw hebben waardoor ze angstig worden? En is dat dan opeens weg na een bezoek aan zo'n gebouw? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat domheid/vooroordelen plotseling verdwijnen. Volgens mij krijgen kinderen vooroordelen vaak van thuis mee, en cynische ouders zullen mi niet overtuigd worden door een kind dat enthousiast thuiskomt met verhalen over die aardige mensen in de moskee...
@182 Haha inderdaad. En daarbij zijn ze vaak nog strenger in de leer dan salafisten.
@113
Inderdaad, da's ook gewoon het eerste wat je denkt als je die foto ziet. Trieste lui die hier überhaupt wat meer van proberen te maken. LOL
@144 Wat is dat nu voor bullshit. Je wordt pas kritisch als je meerdere kanten van de zaak kent en niet één kant. Als je maar één kant kent wordt je alleen maar een meeluller. Pas als je meerdere kanten kent dan leer je er zelf over na te denken.
@178
Je schreef:"ter preventie van nieuwe, middeleeuwse godsdienstoorlogen moeten kinderen blijkbaar kennis nemen van elkaars religie"
Denk eens na. Schoolbezoeken aan een moskee worden helemaal niet georganiseerd ter preventie van 'nieuwe middeleeuwse godsdienstoorlogen'.
** gebruiker verwijderd **
@189 Omdat dat geen aanleiding is voor moslimbashen, angstzaaierij en haatpraat.
In de VS heeft een moslima openlijk opgeroepen om een "Jihad" tegen Trump te voeren.
Deze moslima is berucht vanwege haar steun aan de Sharia wetgeving en haar steun aan groepen als Hamas.
Activist Linda Sarsour Calls for 'Jihad' Against Trump Administration
http://insider.foxnews.com/2017/07/06/linda-sarsour-calls-jihad-against-president-trump-administration
** gebruiker verwijderd **
Ook schoolreisjes en schoolkampen zijn geheel verislamiseerd. Moslims die gewoon bij Mc Donalds alles eten, eisen van scholen dat hun kind halal kroketten, frikandellen en kip nuggets krijgt. Alleen geen varkensvlees is allang niet meer genoeg. Omdat al die uitzonderingen in de praktijk niet te regelen zijn, eet maar ieder kind halal snacks.
@191 En dat komt omdat ze als kind met de school een bezoekje aan een moskee heeft gebracht?
@192 "Zo wil Erdogan ook de beroemde Hagia Sophia in Istanbul, van oorsprong een orthodoxe kathedraal die nu dienst doet als museum, officieel in een moskee veranderen"
Domme man, die Erdogan. Hij heeft niet door dat de Hagia Sophia al 564 jaar geleden in een moskee veranderd is.
** gebruiker verwijderd **
@196
"maar islamitische kinderen hoeven geen kennis te maken met de katholieke.gereformeerde cultuur."
Waar staat dat? Nergens toch?
"Het is blijkbaar de bedoeling dat niet de moslims integreren maar de Nederlanders."
En waar staat dat?
@196 "Dus Nederlandse kinderen moeten wel kennis met de islamitische cultuur maar islamitische kinderen hoeven geen kennis te maken met de katholieke.gereformeerde cultuur."
Ik weet het, begrijpend lezen is erg moeilijk. Maar wat je hier neerplempt zegt niemand, en ik al zeker niet.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.