Ray Uiterwaal – werkstraf 60 uur
De voormalig directeur Fleetsales was tot 2008 eindverantwoordelijk voor het binnen hengelen van orders bij politie en Defensie. Hij promoveerde in 2008 tot directeur van het Pon-onderdeel Porsche Nederland. Maar na het interne onderzoek kwam hij op de nominatielijst om te vertrekken: hij kreeg eind 2013 een afscheidsfeest op Pons hoofdkantoor in Leusden en verliet het Pon-concern. Uiterwaal heeft kunnen schikken met justitie, hij heeft een werkstraf van 60 uur geaccepteerd.
Eugène Krabbenborg – werkstraf 30 uur
De opvolger van Uiterwaal als directeur Fleetsales werd in 2008 Eugène Krabbenborg. Hij was directeur Fleetsales ten tijde van de omstreden aanbesteding van de politie – het megacontract ter waarde van 500 miljoen euro. Ook Krabbenborg blijkt vuile handen te hebben gemaakt, zo blijkt uit het schikkingsdocument waarin valt te lezen dat hij een werkstraf van 30 uur heeft geaccepteerd.
Xeno Grimmelt – werkstraf 30 uur
Een andere hoge pief betreft de voormalig groepsdirecteur Wholesale Xeno Grimmelt. Hij verdween ook van het toneel tijdens de ontslaggolf 2013 – opgewekt door de schikkingsvoorbereidingen. Grimmelt wist te schikken voor 30 uur.
Berend Veenendaal – geldboete van 3000 euro
De voormalige verkoopdirecteur Berend Veenendaal hoeft alleen een bedrag van 3000 euro af te tikken. Desondanks duikt zijn naam op in het strafdossier en wordt hij half juli opgeroepen voor een getuigenverhoor. Tijdens de regiezitting bleken er aanwijzingen te zijn dat hij meewerkte aan een hoge aanschafkorting (12 duizend euro) op een nieuwe auto van de verdachte politieambtenaar René P.. Veenendaal ontkende overigens drie jaar geleden tegenover FTM dat hij als commercieel directeur over de schreef is gegaan bij het fêteren van ambtenaren. ‘Het is aantrekkelijk om mensen van grote bedrijven op een cruiseschip te zetten. Of ze uit te nodigen voor de Olympische Spelen. Wie mee wil, mag mee, dat is alleen maar mooi meegenomen. Maar ik heb nooit mensen van de overheid uitgenodigd, omdat je dan problemen krijgt met dingen als omkoping. Vanuit mijn basisprincipes heb ik dat nooit gedaan.’
Abe van den Brink – werkstraf 80 uur
Naast het hogere management hebben ook verschillende verkopers een schikking getrofffen. Van den Brink was een van de key accountmanagers op de afdeling Fleetsales. Hij was onder meer betrokken bij het account Rijksoverheid. Zo weidde hij in 2009 uit over het Pon-contract om Audi A6’s te leveren aan ministers en hoge overheidsfunctionarissen. Een prestigieus account. ‘Bewindslieden zijn vaak bekende mensen die regelmatig in de publiciteit komen. Omdat momenteel zo veel hoge ambtenaren in een Audi rijden, betekent dat voor ons een vergroting van de merkbekendheid,’ aldus Van den Brink in het vakblad Fleetwise. Onlangs bleek ook dat Pon jarenlang létterlijk hofleverancier was van leden van het Koninklijk Huis en ook daar kortingen uitdeelde.
Marcel Remij – werkstraf 40 uur
Marcel Remij was, blijkens zijn LinkedIn-pagina, jarenlang verkoper op de afdeling Fleetsales en ten tijde van de omstreden politieaanbesteding was hij ‘Tender Specialist Pon Fleetsales’. Hij schikte met Justitie voor een taakstraf van 40 uur.
Peter Kanters – werkstraf 60 uur
Hij was in 2008 een van de key accountmanagers op de afdeling Fleetsales. Daarvoor werkte hij voor Mercedes en had hij als klant het ministerie van Defensie.
Erik van B.
Deze manager op de afdeling Fleetsales weigerde het schikkingsvoorstel. Van B. wordt ervan verdacht dat hij politieambtenaar René P., een van de hoofdverdachten in de strafzaak, heeft omgekocht door het verlenen van een korting, het geven van leenauto’s en een horloge van 100 euro. In de dagvaarding van René P. komt naar voren dat hij vertrouwelijke informatie deelde met als doel ‘een betere positie te bewerkstelligen voor Pons Automobielhandel B.V. binnen de politieorganisatie’.
32 Bijdragen
Mz59 7
Het OM is blijkbaar accoord gegaan met die schikkingen en seponering. Geen wonder dus dat de Pon-woordvoerder niet reageert, voor Pon is de zaak juridisch afgedaan.
De cruciale zin is "En zodra alles was afgevinkt, bracht Biemond, zo schrijft NRC, op 12 december 2013 een schikkingsvoorstel te berde van totaal 750 duizend euro. De opzet slaagde, hoewel het schikkingsbedrag uiteindelijk hoger is geworden (12 miljoen)"
Dus het OM is niet accoord gegaan met de door Pon voorgestelde goedkope schikking. 12 miljoen is toch wel veel meer dan 0,75 miljoen. Dus de opzet om er goedkoop vanaf te komen is niet geslaagd. En dat Pon 12 miljoen heeft betaald zegt toch ook wel iets.
Meent FTM dat die 12 miljoen niet genoeg is? Of dat er niet geschikt had moeten worden?
Ik werk niet bij of voor Pon, ik rijd zelfs geen VW. Ik vraag mij alleen af welk punt dit artikel wil maken.
Jan Smid 8
Mz59Als het aan mij had gelegen had VW 10 jaar geen diesels meer mogen maken. Daarmee raak je het bestuur, aandeelhouders w.a. deelstaten, en autobedrijven die niet hebben gesjoemeld kunnen hun marktaandeel vergroten.
Mz59 7
Jan Smid"Transacties boven de 100.000 gulden moeten aan de minister worden voorgelegd, zodat hij kan bepalen of het OM in redelijkheid kan besluiten de zaak niet aan de rechter voor te leggen."
Dus ik neem aan dat de minister de 12 miljoen schikking redelijk heeft gevonden.
Jan Smid 8
Mz59Mz59 7
Jan SmidJan Smid 8
Mz59Mike de Groot 1
Jan SmidWant volgens dhr. Jan-Pietset Dees, Beleidsmedewerker Justitie Tweede Kamerfractie CDA in mijn dossier "Valsheid in Geschriften door arts" is:
Openbaar Ministerie niet verplicht in alle zaken vervolging in te stellen, op grond van het algemeen belang (art. 167 en 242 Wetboek van Strafvordering).
Rob Huibers 4
Mz59Dit was tot vandaag niet openbaar en nu wel, doordat Follow The Money het heeft gepubliceerd.
De rest is opinie, maar die kan je alleen vormen als je de feiten kent.
Complimenten FTM en Dennis Mijnheer!
Mz59, wie je ook bent en wat je ook rijdt, wees voorzichtig en houd de nul.
Mz59 7
Rob HuibersDennis Mijnheer 4
Rob Huibersmvg Dennis Mijnheer
Eduard Veldstra 1
Mz59 7
Eduard VeldstraOverigens gaat de politie nu Mercedes rijden ipv VW. Je zou bijna denken ...
line 5
Eduard VeldstraMz59 7
lineDennis Mijnheer 4
Mz59mvg Dennis
Danny Split 7
Eduard VeldstraMaar daarnaast, professioneel pedofiel Demmink word ook door vrouwe justitia beschermd alsof het haar eigen kind is. Het Nederland waarover onze kinderen op school leren bestaat al lange tijd niet meer.
wim de kort 8
Rutte, voorgangers en kliek zijn hier debet aan.
En de heren voelen zich beschermd en bovenal als een vis in het water.
Laat Rutte zijn karwei afmaken. brrrrrrrrrrrr
Danny Split 7
En dat door onmacht.
Dit gaat over 80 urige werkstraffen en boetes van ongeveer 3000, voor betrokkenen bij volks verradende corruptie zaken.
En dat door hebzucht.
Het tijdelijk niet kunnen betalen van bv je zorgverzekering en degelijke word harder bestraft dan corruptie zaken.
Als corporaties het moeilijk hebben, is Nederland socialistisch. Als het gaat om burgers zijn we zo fascistisch als het maar kan.
Nederland; Fascistische politiestaat gerund door bedrijven, in stand gehouden door wapen-graad domme burgers die net intelligent genoeg zijn om met de lippen op elkaar het systeem te dienen, "de manager".
De vele documentaires over Noord-Korea die ik graag zie, beginnen steeds meer punten te krijgen vergelijkbaar met onze eigen economische fascistenstaat.
Jesse Frederik 2
Danny SplitDanny Split 7
Over de aanschaf van ongeveer 11.000 nieuwe Mercedes politiewagens.
"Transparantie"
"Met de bekendmaking van de voorlopige gunning is bijna een einde gekomen aan een langdurig aanbestedingsproces waarbij zorgvuldigheid, betrokkenheid van gebruikers en hun wensen, integriteit en transparantie leidend waren. De vorige Aanbesteding Politievoertuigen werd overschaduwd door vermeend niet integer handelen van een aantal betrokkenen. Om dergelijke situaties te voorkomen, is de werkwijze rondom aanbestedingen grondig tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast, mede naar aanleiding van een rapport met aanbevelingen. Zo is de huidige aanbesteding van politievoertuigen opgedeeld in circa vijftien aparte voertuigaanbestedingen, van ME-bussen tot motorfietsen, waarvan de meeste weer bestaan uit verschillende percelen. Dat is gedaan om meer kansen te bieden aan leveranciers. De vorige aanbesteding van politievoertuigen was als Ă©Ă©n groot contract in de markt gezet. Verder zijn er bijeenkomsten geweest met marktpartijen over de pakketten van eisen en tijdpaden. Dat leverde waardevolle informatie op."
Zorgvuldigheid, betrokkenheid, integriteit en transpiratie. Waarvan ik de laatste 2 vorig jaar al had weggestreept in mijn woordenboek.
AGM de Boer 3
Dan gaan we lopen zeuren over welke naam er wel of niet genoemd wordt,daar maak ik me niet druk om.
Ik denk wel dat ik de inhoud begrijp,dat is genoeg.
Alles komt weer weg met een lachertje.
Het grootste gedeelte van de betrokkenen of misschien wel allemaal zullen ouders zijn van kinderen die ze opvoeden.
Opvoeden zoals zij denken dat het moet ,met hum eigen normen en waarden.
Normen en waarden die toch van een ander niveau zijn als dat menig burger hanteert.
Die kinderen worden de toekomst , daar moeten we het van hebben
Maar dan met de juiste normen en waarden.
Daar maak ik me druk om.
FTm , goed bezig.
MaartenH 10
Het parlement valt in de trias politica onder de wetgevende macht en de uitvoerende macht is verantwoording verschuldigd aan het parlement. Als je het over corrupte ambtenaren hebt, is dat pas in laatste instantie een zaak van de rechterlijke macht, namelijk als het al mis is gegaan. De uitvoerende macht dient corruptie te voorkomen. Als de rechter er aan te pas moet komen heeft de uitvoerende macht als organisatie al gefaald.
Oftewel wat is de rol van het parlement in deze? Het parlement zou de uitvoerende macht ter verantwoording moeten roepen. Corruptie is niet niks. Maar dat lijkt niet te gebeuren, men laat het aan de rechterlijke macht over, waarbij het OM de schuldigen er met schikkingen op een makkelijke manier van af laat komen.
Probleem lijkt mij dat de uitvoerende macht hier liefst zo min mogelijk aandacht aan besteedt - slecht voor hun imago. De meerderheid van het parlement is verbonden aan de uitvoerende macht, dus wil er ook geen aandacht aan besteden.
Conclusie, onze trias politica stelt heel weinig voor en de verwevenheid tussen uitvoerende macht en wetgevende macht (parlement) is een serieus probleem.
Mz59 7
MaartenHMaartenH 10
Mz59Ernest Jacobs 6
MaartenHMij stoort de toonzetting. Het OM is van de waarheidsvinding en als het OM dan van mening is dat er sprake is van strafbare feiten legt het OM die feiten voor aan de rechtbank, waarbij de rechtbank oordeelt. Die gang van zaken raakt vertroebeld door de praktijk van schikkingen. Net zoals ik de Wet Mulder, overtredingen onder het bestuursrecht, een sluipende uitholling vind van de Trias Politica. Net zoals de BOA's die steeds meer mogelijkheden krijgen. Bijvoorbeeld de spoorwegpolitie is wegbezuinigd, maar conducteurs worden BOA. Slechte ontwikkeling.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat de rechtbank niet elke verkeersboete wil zien. Advocaten kunnen er aardig aan verdienen om alle mogelijke omwegen te verzinnen en dat is niet de bedoeling van het recht.
Peter Urbanus 5
Marla Singer 7
Peter UrbanusBerend Pijlman 15
Vriendendiensten en tit for tat wordt als slim ondernemerschap gezien. Net zoals het aan de kant zetten van regelgeving als innovatie wordt gezien.
Mz59 7
Berend PijlmanHr E E Schipper 5
Fijn dat er aandacht is voor het afkopen van strafvervolging.
Het is oneerlijk als een bedrijf en medewerkers zich niet voor de rechter hoeven te verantwoorden (en de rest van Nederland wel).
Het afkopen van strafvervolging schept een beeld van een doofpot en het maakt een maatschappelijke discussie (bijna) onmogelijk. De overeenkomsten zijn vaak geheim en er is geen rechtelijke uitspraak. Het afkopen van strafvervolging is slecht voor een democratie.
Marla Singer 7
Het is al lang niet meer te ontkennen dat er in Nederland sprake is van klassenjustitie. Dat daar de eigenlijke slachtoffers dat nog steeds pikken is het grootste probleem.
JM Van Hoorn 4