Dat meldt Het Parool dinsdag, nadat zij eerder het ministerie hadden verzocht informatie te geven over de kwestie.
Het ministerie van Defensie is voorlopig gestopt met adverteren op GeenStijl en Dumpert. Eerst zullen zij onderzoeken hoe groot het belang voor hen is van de advertenties op deze sites. Daarna maken ze een beslissing of ze met de reclames zullen doorgaan.
Het ministerie adverteerde de afgelopen tien jaar voor ruim 900.000 euro op allebei de websites. In 2016 voor in totaal 348.410 euro: 60.000 voor GeenStijl en 288.410 voor Dumpert.
Vrouwonvriendelijk
GeenStijl kreeg veel kritiek toen zij eind april een foto van een Volkskrant-journaliste online zette, met daarbij de vraag of de lezers haar zouden 'doen'. Hierna werd opgeroepen dat adverteerders moesten stoppen met het financieel steunen van deze website, omdat deze vrouwonvriendelijk zou zijn.
Naast Defensie lieten ook andere partijen weten geen geld meer in de websites te willen stoppen, zo werd bekend begin mei. Het zou gaan om Beter Bed, KWF Kankerbestrijding, de Belastingdienst, de Nacht van de Vluchteling en Ikea.
Zaterdag zei Gert Ysebaert, topman van het Mediahuis, in De Volkskrant dat hij geen rol voor de website GeenStijl ziet weggelegd bij zijn uitgeverij. Het Mediahuis is de nieuwe eigenaar van de Telegraaf Media Groep (TMG), waar GeenStijl onder valt.