Deel dit artikel
-

Hands-on: Unu elektrische scooter

Sinds januari is de Unu elektrische scooter verkrijgbaar in Nederland. Online te bestellen, als je in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Den Haag woont. Met een actieradius van 50 km, geruisloze motor en een lage prijs zou deze e-scooter weleens het straatbeeld van de grote Nederlandse steden kunnen gaan veranderen.

Na de succesvolle lancering in 2013 heeft Unu Motors zijn oorspronkelijke afzetgebied van Duitsland uitgebreid naar Oostenrijk en Zwitserland. Je zou verwachten dat vervolgens de typische scooterlanden als Italië en Spanje aan de beurt zijn, maar volgens CEO Pascal Blum is die eer aan Nederland: “Jullie zijn de tweede grootste scootermarkt in Europa. De verkoop van nieuwe scooters is ook erg hoog vergeleken met Italië waar vooral veel tweedehands scooters worden verkocht. Daarnaast staan Nederlanders open voor innovatie en hebben jullie steden die cool en hip zijn. Natuurlijk gaan we verder uitbreiden, onder meer in Frankrijk, de Verenigde Staten en uiteindelijk ook Spanje en Italië.”

Dat niet alleen de oprichters van de Berlijnse mobiliteitsstartup vertrouwen in hun eigen toekomst hebben, blijkt ook uit de financiële injectie van 7,5-miljoen euro van geldschieters als IRIS Capital en FOUNDER.org in de afgelopen maand.

Alleen Online
De Unu wordt niet voor niets de Tesla onder scooters genoemd. Niet alleen vanwege de elektrische motor, maar vooral in verband met het gehanteerde verkoopmodel. De scooter is namelijk alleen online te koop en alleen als je in de buurt woont bij één van de grote steden. Service en onderhoud wordt namelijk geleverd door een aantal geselecteerde Bosch-garages aanwezig in deze steden.

Tevens heeft Unu in het begin al gemerkt dat tachtig procent van de verkoop in de grote steden plaatsvindt en dat ze daarbuiten niet de service kunnen verlenen die men wil. Voordat je gaat bestellen, kun je dan ook een postcode doen en krijg je direct te zien of je een Unu mag bestellen. Als alles goed is gegaan, kun je na 8 tot 10 weken de Unu thuis op je stoep verwachten, afgeleverd door DHL. Een distributieweg dat korter is dan bij Tesla.

Testrit
Wat wel hetzelfde is als bij Tesla is de aanvraag van een testrit. Deze verloopt ook geheel online. Na verificatie kun je een afspraak inplannen bij één van de Unu-pioniers. In feite is deze te vergelijken met een auto-verkoper die vanuit huis werkt met één exemplaar voor de deur. In mijn geval een enthousiaste, trendy ZZP-er, die in hartje Utrecht me alle ins & outs toont. De bijpassende helm ligt al klaar en na vertoon van mijn rijbewijs (het benodigde AM-rijbewijs voor de 45km/u-versie staat al aangevinkt als je in het bezit bent van een B-rijbewijs), ben ik klaar voor een uitgebreide testrit.

Verschillende types
De Unu ziet er uit als een Vespa-achtige scooter. Het gebruikte chassis is zelf oorspronkelijk gemaakt voor een scooter met verbrandingsmotor. Hoewel de Unu iets minder sportief over komt dan een Vespa – erg basic en tijdloos – is het nog steeds trendy genoeg om nog jaren vooruit te kunnen. Op dit moment is de de scooter beschikbaar in zeven kleuren met drie verschillende zadelkleuren.

De gebruikte elektrische motor is samen met Bosch ontwikkeld. Er is te kiezen uit een 1000, 2000 en 3000 Watt motor. Verschil zit hem voornamelijk in de optreksnelheid en kracht die de motor bij een heuvel of tegenwind moet leveren. Mijn testmodel had een 3000-Watt motor. Ook de controller van de motor, het brein die onder andere de versnelling van de motor aanstuurt, is afkomstig van Bosch. Logisch dan ook dat voor het onderhoud een contract is gesloten met Bosch Car Service.

De negen kilo wegende Lithium-Ion-batterij bevindt zich onder het zadel en is gemakkelijk als één pakketje eruit te halen. Het opladen doe je dan ook met een losse oplader en duurt ongeveer vijf uur voor een volledig lading. De snorscooterversie (max 25 km/u) heeft hiermee een actieradius van 70 kilometer en de bromscooterversie (max 45 km/u) een actieradius van 50 kilometer. Er is onder het zadel overigens ruimte voor een tweede batterij, om het rijbereik te verdubbelen naar 140/100 kilometer. Deze is voor 700 euro aan te schaffen.

De Unu heeft twee verschillende remsystemen: een hydraulische schijfrem voor en trommelrem aan de achterzijde. Hierin is ook het Kinetic Energy Recovery System (KERS) verwerkt, die door de kinetische energie via het remsysteem een 10 procent energieteruggave oplevert.

Rijdt als een Tesla
De rij-ervaring is hetzelfde als toen ik voor het eerst in een Tesla reed: eerst even onwennig door het snelle accelereren en het geruisloze bewegen, maar zodra je je overgeeft aan het directe en zwevende rijden is het genieten geblazen. Teminste, als je van scooterrijden houdt.

Ik heb de Unu paar dagen intensief gebruikt en kan me werkelijk niet voorstellen waarom iemand nog graag op een ronkende, stinkende, benzine-tankende, duurdere scooter zou willen rijden. De Unu is echt muisstil, wat voor de medeweggebruiker voelt alsof hij wordt ingehaald door een wielrenner. Tijdig toeteren dus.

Het accelereren en de kracht van de 3000 Watt kan ik moeilijk kunnen vergelijken met een verbrandingsmotor. Het vermogen van een 1 cilinder, 4-tact, 4 kleppen-verbrandingsmotor kan zo oplopen tot een 15 Kw. De koppel daarentegen zal een stuk lager liggen dan die van de elektrische motor. Hou er ook rekening mee dat de Unu slechts 67 kilo weegt (inclusief de batterij) tegenover de 150 kilo van een benzinescooter. En daardoor dus ook een stuk wendbaarder is. Tel daarbij op dat de kosten van aanschaf , en dat de kosten voor de brandstof een stuk lager liggen. Dan is de keuze al snel gemaakt.

Prijs: vanaf 1899 euro
Site: unumotors.com

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel dit bericht

3 Reacties

EScooter Groningen

We hebben de Unu scooter 3000W 25km/u nu sinds april 2018 en we hebben al 500km mee gereden, echt een top ding en super service. De 1e dag kregen we een ongeluk en we hadden top service met het regelen van nieuwe kappen.

Wil je een gratis helm bij je nieuwe Unu scooter?
Gebruik dan deze kortingscode GSTOVREF en ontvang een gratis helm bij je bestelling

Ronald

Over een traject van 44 km naar je werk, ben je sneller met de UNU, dan met de auto.
OOk veel mooiere route.
Met de code: QAPXYREF krQAPXYREFijg je ook nog een gratis helm van 100 euro.

Bos

Ik rij zelf e scooter met 2 accus
Zeer tevreden , behalve met prestatie bij vorst .
Dit zou verholpen kunnen worden met accu verwarming waardoor je met warme accu weg rijd, , iets wat e auto’s wel hebben en , wat de levensduur van de liion accu behoorlijk verlengd .
Temperatuurbescherming heeft hij wel dus laden met vorst lukt niet , accu’s met vorst uithalen en binnenladen vergt wel wat toeweiding .
Mijn ervaring over 2 modellen e scooters is dat je van de range 30 procent moet aftrekken om aan de juiste te komen .
Een e scooter is geweldig maar voorlopig zijn sommige resultaten nog wel aan de magere kant … aan de andere kant krijg je er wel iets voor terug wat altijd start en dat kun je van brandstof niet altijd zeggen .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond