Bijna elke week maken vele paarden hun laatste reis vanuit Canada naar slachthuizen in Japan. Tijdens het vervoer worden de paarden samengepakt in kratten, veel dieren bereiken hun eindbestemming gewond, ernstig gestrest en sommige paarden sterven onderweg, tijdens de vlucht of bij opstijgen en landen.

Paarden
Dodenvluchten paarden van Canada naar Japan| Foto: TrevorLowe / Foter / CC BY-NC-ND

Bijna elke week worden vanaf de Canadese luchthavens Edmonton en Calgary in Alberta en de Winnipeg luchthaven in Manitoba levende paarden, samengepakt in kratten, over de oceaan gevlogen. Eindbestemming is Japan, een van de toonaangevende importeurs van paardenvlees: 6,5 miljoen pond paardenvlees werd in 2016 door het land geïmporteerd. De levende paarden die naar Japan worden geëxporteerd, worden gebruikt voor iets heel specifieks: een soort sushi-specialiteit genaamd basashi. “Het vlees moet binnen drie dagen na het slachten worden gebruikt om het als sushi te kunnen eten,” vertelde Ewa Demianowicz, campagnemanager van Humane Society International, aan The Dodo. Niet alleen het paardenvlees wordt gebruikt, ook oliën geoogst uit de lichamen van de paarden worden verwerkt in schoonheidsproducten.

Ernstige misstanden
“Het is triest en moeilijk te begrijpen,” vertelde Debby Murtagh, directeur van de Canadese Horse Defense Coalition (CHDC) tegen The Dodo. “Japan vertrouwt op de invoer om aan de vraag van de consument te voldoen.” Vluchten naar Japan zijn verre van makkelijk voor de paarden. De vlucht is over het algemeen 16 tot 18 uur lang, soms nog wel langer. Stijgen en landen lijken bijzonder belastend voor de dieren, volgens de CHDC. Een paard dat vanuit Calgary werd gevlogen werd ondersteboven en dood in zijn kist ontdekt.

Er zijn twee belangrijke problemen met de logistiek van deze zendingen, aldus Demianowicz. Paarden van een bepaalde hoogte mogen niet in kratten met andere paarden worden verpakt. En de kratten zijn over het algemeen gewoon te klein. Volgens Demianowicz omdat de industrie een hogere winst heeft als ze de paarden in de kratten pakken:

“Als ze regelgeving zouden volgen, zou het niet zo lucratief zijn voor een bedrijf.”

De Canadese Food Inspection Agency (CFIA) belast met het toezicht op de regelgeving voor de transporten, doet niets aan de misstanden. “Ze weten dat er aanhoudende overtredingen zijn en ze doen er niks aan,” zei Demianowicz. “Ze hebben deze regels geschreven maar ze volgen hun eigen regels niet.” En zelfs als de regels perfect gevolgd worden, blijft de wreedheid van levende export bestaan. “Het is wrang dat we levende dieren exporteren die worden geslacht in een ander land waar we geen idee hebben van de slachtregels en geen controle is over wat er met hen gebeurt,” zei Demianowicz. “De paarden moeten uren reizen zonder eten, water of rust. Dit zijn de laatste dagen van hun leven en ze zijn vreselijk.”

Teken de petitie
Teken de petitie tegen deze transporten.

Bron ©AnimalsToday.nl. Lydia Zittema