Studenten TU Eindhoven presenteren vijfpersoons zonneauto Stella Vie

Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben vandaag de Stella Vie onthuld, een zonneauto die plaats biedt aan vijf personen. Het team gaat met deze auto in oktober deelnemen aan de World Solar Challenge in Australië.

De Stella Vie is volgens de makers efficiënter dan alle voorgaande zonnewagens. Het is ook het eerste model dat plaats biedt aan vijf personen. Voorganger Stella Lux had ruimte voor vier personen. De zonneauto heeft een maximumsnelheid van 130km/u. Verder is er technologie aan boord zoals parkeernavigatie die tijdens het parkeren rekening houdt met de stand van de zon.

Ondanks dat het nieuwe model minder zonnecellen op het dak heeft dan voorgangers, is de auto in staat om zo'n duizend kilometer te rijden op een zomerse dag in Nederland. Volgens het aangepaste wedstrijdreglement mogen de deelnemende auto's nog maar vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak hebben. Met de beperking dwingt de organisatie teams om hun auto's steeds efficiënter te maken.

In oktober gaat het team van 23 studenten met de Stella Vie deelnemen aan de World Solar Challenge in Australië. De wedstrijd vindt plaats van 8 tot 16 oktober. Het team doet mee in de Cruiser Class voor praktische auto's. Deelnemende teams worden beoordeeld op technische innovatie, verbruik en het aantal personen dat vervoerd kan worden.

Het TU/e-team verdedigt zijn wereldtitel in de tweejaarlijkse wedstrijd. Studententeams uit Delft en Twente doen mee aan de race in de Challenger Class, waarbij het gaat om de snelste eenpersoonsauto. Het team van de Universiteit Twente presenteerde zijn auto daarvoor eind maart.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-06-2017 • 17:45

60 Linkedin Whatsapp

Reacties (60)

60
59
38
11
2
17
Wijzig sortering
Ondanks dat het nieuwe model minder zonnecellen op het dak heeft dan voorgangers, is de auto in staat om zo'n duizend kilometer te rijden op een zomerse dag in Nederland.
En op een niet-zomerse dag? Met andere woorden, wat is het bereik puur op het accupakket als die niet tijdens het rijden wordt opgeladen (winter, nacht). Lijkt me een niet onbelangrijk gegeven.
De clou is natuurlijk dat niet iedereen dagelijks 1000 km in de auto aflegt.
In Nederland rijden mensen gemiddeld 37 km per dag (CBS 2012).
Ik durf niet te zeggen hoe groot het bereik is als er niet kan worden bijgeladen, ik vermoed dat dit rond de 300 a 400 km zal liggen afhankelijk van de rijstijl en het terrein.
Maar je kent de wetenschapper die verdronk in een vijver van gemiddeld 20cm diep?
Met een gemiddelde ben je niets als je elke verplaatsing naar de bakker, kapper, winkel, ... van 1km meetelt. Dan kan een boxplot je veel meer informatie verschaffen. En daaruit kan blijken dat heel wat dagelijkse verplaatsingen langer duren dan de gemiddelde 37km.
Maar daarom rijdt ook niet iedereen in dezelfde auto ;)
Als die Stella Vie op een slechte dag 700km kan afleggen dan heb je denk ik al >98% van de automobilisten in Nederland te pakken. En dan schat ik nog conservatief.

Je kunt dan met nog wat marge van Utrecht naar Le Mans rijden in 24 uur. ;)
Tijdens de presentatie hadden ze ook laten zien hoeveel er in de wintermaanden mee gerekend kan worden. Uit mijn hoofd was dat nog steeds ruim 600km.

In principe is de auto zuinig genoeg om continu, dag en nacht 30km/h te blijven rijden. Overdag wordt er dan dus genoeg energie extra opgewekt om 's nachts nog door te rijden.
Ben wel benieuwd of deze auto ook op de weg in Nederland mag? Hoe zit t bijv. met kreukelzones etc.?
Eind juli komt er een officiele keuring van de RDW voor een regulier auto-kenteken. De voorganger had ook een kenteken, maar wel met een speciale vergunning omdat niet aan alle eisen voor een normale auto was voldaan. Voor deze auto is de inzet om door het normale keuringsproces te komen wat alle personen-auto's moeten doorstaan.
Ben wel benieuwd of deze auto ook op de weg in Nederland mag? Hoe zit t bijv. met kreukelzones etc.?
Denk het van wel. De voorganger van deze auto (Lux) had ook goedkeuring van de RDW.
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10051774/eindhovense-zonneauto-stella-mag-de-weg-op
Neem aan individuele keuring. Daarnaast zitten er voor sommige voertuigen nog wat gaten in de wet. Kijk eens naar Chinese buggy's en quads. Dacht bij minder dan 12kw is het eenvoudiger om goedkeuring te krijgen. De eisen zijn dan veel minder streng dan aan normale auto's.
Deze auto moet nog gekeurd worden door het RDW maar zal zeker op kenteken gezet worden.
Dat werd tijdens de presentatie vandaag ook duidelijk vermeld.
Zonder kenteken volgens mij ook geen deelname aan de BWSC.

Verder zijn ze van plan om met deze auto juist te laten zien dat het een auto is voor dagelijks gebruik.
Zo staat er een rit naar Oostenrijk en voor 2018 een tour door Europa op de planning.
de vorige wagen mocht dat , dus denk een beetje dat deze dat ook zal kunnen.

maar met het gekromde dak verlies je mogelijk veel licht inval. er kan wel parkeer hulp zijn , maar dan moet de wagen een volle radius aan parkeerplaats hebben om altijd ideaal in de zon te staan.

als ik zou fantaseren dan zou ik een "Porsche" spoiler technieken er in steken die tijden het parkeren de zonnecellen in de ideale stand plaatsen zonder de wagen zelf te verplaatsen.
dat zal wel meer gewicht in nemen vrees ik.
Goed idee, het nadeel is alleen dat wanneer je dat doet (spoiler in ideale stand zetten) je dan ook schaduw veroorzaakt op andere cellen. Dus eigenlijk zou je het hele dak richting de zon willen richten.
Hydraulische veren zoals de lowriders
bedoelde niet de spoiler alleen hé, maar het hele dak in analogie met de spoilers bij Porsche omdat bijna iedereen dat wel kent.
De Stella heeft trouwens ook geen spoiler.
Dak en bodem zijn aerodynamisch gemaakt, de staart gaat ook naar boven, waardoor er geen spoiler nodig is, of toch minder nodig is.
Dat wordt al gedaan in de andere klasses: https://image.iol.co.za/i...6525/image/2266154230.jpg

Ik denk dat het in deze klasse simpelweg niet mag maar dat is een aanname.
de eerste links heeft wel iets weg van de Stella,
maar ook daar zie je dat de onderkant redelijk goed gericht is maar de bovenkant wegens de bolling van het dak ligt te plat, daarom dacht ik van de voorkant ook op te heffen.

Maar ook is het hier niet mogelijk om de zon "te volgen", of je zou de wagen constant moeten draaien.
Vandaar het idee ipv dit via de vering op te vangen , delen/ punten van het dak op te heffen zodat het in de juiste stand staat. dat zie je bij de andere wagens op de foto, (denk ik, ik kan natuurlijk het roteren niet zien.
Maar statisch laden is in race duidelijk aan banden gelegd voor dit jaar.
https://www.worldsolarcha...ormation/2017_regulations lees hoofdstuk 3.18
De auto zal gekeurd worden door RDW om een volledig kenteken te krijgen, daarna wel dus.
Tussen Eindhoven en Helmond ligt een stuk weg dat ook gebruikt mag worden voor experimentele voertuigen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_weg_270)

De TU/e zit vlak tegen de N270 aan, lijkt mij dat zij deze weg meermaals gebruikt hebben.
Ben wel benieuwd of deze auto ook op de weg in Nederland mag?
Nee, deze auto mag niet op de openbare weg in Nederland. De auto heeft geen kenteken en om een zelfbouwauto van een kenteken te voorzien is een behoorlijke klus. Je moet dan een hoop dure controles laten doen door de RDW en aantonen dat de auto geschikt is voor deelname aan het verkeer.

Ze zouden hooguit de auto kunnen classificeren als landbouwvoertuig (MMBS).
De vorige versies mochten dat wel gewoon dus ik zie niet in waarom deze dat niet zou mogen. Waarschijnlijk moet de keuring nog wel gedaan worden, maar aangezien de teams altijd genoeg contact hebben met de RDW tijdens de ontwerp en productiefase zal dat geen probleem worden. Een van de eisen van de race is volgens mij zelfs dat het een straatlegaal voertuig moet zijn dus het zou vreemd zijn mochten ze geen kenteken krijgen.
Eerdere auto's uit dit project zijn door de RDW inderdaad gekeurd, dat is inderdaad een behoorlijke klus maar een deel van het punt van deze auto is om dat te kunnen doorstaan en aan te tonen dat het een realistische, veilige en betrouwbare gezinsauto kan zijn op zonneenergie.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 21 juni 2017 23:10]

Even een vraag tussendoor, waarschijnlijk al meer gesteld:

Ten eerste vind ik het super tof te zien dat het werkt en ik neem aan na een aantal jaar zo ontwikkeld is dat de actieradiussen vele malen hoger liggen dan nu. Maar worden dit soort technieken straks daadwerkelijk commercieel ingezet, dat we dus straks geen brandstof meer nodig hebben om te kunnen rijden. En dat we ook geen oplaadpunten meer nodig hebben om electrisch te rijden. Of worden deze technieken zo neergezet dat er toch op 1 af andere manier noodzaak gecreerd wordt dat wij als consument, cellen, brandstof, oid "nodig" hebben.

Ik bedoel, ik koop nu een rekenmachine die op licht energie werkt en that's it zonder dat ik hier een batterij voor hoeft te kopen. en dit wil ik ook in mijn vervoermiddel, zonder dat ik afhankelijk "moet" zijn van een andere partij.
Houd www.lightyear.one in de gaten, en schrijf je in voor de nieuwsbrief! Dan houden we je op de hoogte wanneer je er een kunt bestellen :)
Gedaan :)

Whaha, voor mij helaas in dit leven niet te betalen. misschien een lichtjaar verder :X ... Ben maar een slecht betaalde engineer en werk in een off-shore sector waar fossiele brandstoffen booming business is.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 22 juni 2017 11:26]

Ik zou het interessanter vinden om van zuid Zweden naar de Noordkaap te gaan met een dergelijke race, tijdens de zomer. Afgezien van het vele licht is het een stuk realistischer m.b.t. wolken, accugebruik en de zonnecellen. Nu is het primair een wedstrijdauto in Australie i.p.v. een bruikbaar iets voor Nederlanders. Ik weet dat ze langzaam richting 'normale auto's' aan het toegaan zijn, maar hopelijk gaan ze snel ook de wedstrijd in Europa doen, of van mijn part van Cabo de Roca naar Moskouw.

Zijn er testen gedaan hoe de auto zich gedraagt in Europa, omdat ie ontworpen is voor Australie? Rijden ze er mee rond als ie gekeurd is? Lekker reclame dacht ik zo.
Het belangrijkste doel is natuurlijk om de World Solar Challenge te winnen, maar daarbuiten moet de auto zich ook in de praktijk gewoon houden. Er komt een officiele keuring door de RDW voor een regulier auto-kenteken. In 2018 staat er een rondreis door Europa met deze auto op de planning.
Op dit moment maken ze jaarlijks een nieuwe iteratie, en moet de focus dus op korte termijndoelen liggen. Hij komt ook niet in zijn huidige vorm op de markt, maar anderzijds is het ook meer dan een concept wat helemaal niet fysiek wordt gemaakt. Ik denk dat het een belangrijke baseline vormt om aan te geven wat er realistisch bereikt kan worden. Een autofabrikant kan dan zien dat een auto op zonne-energie in principe goed te doen is en wat het wel en niet kan in de praktijk, zodat ze goed kunnen overwegen om er wel of niet een te gaan ontwerpen voor productie.

Aangezien d'r een belangrijke wedstrijd is zullen ze het ontwerp voorlopig daar enigszins op richten ja.
Lijkt me inderdaad een leuke race; 'de 24 uur Noord.', of 'Due North' of zoiets.
Volgens Google Maps is het zo'n 27 uur van Malmo naar de Noordkaap.
Lijkt me dat daar een mooie route uit te zetten moet zijn, racend onder de middernacht zon.
Een groot probleem lijkt me echter de invalshoek van de zon op de panelen; met de zon vlak op de horizon zullen ze niet echt stroom geven.

https://www.google.nl/map...2!1d13.003822!2d55.604981
Alweer een auto, Ik zou hun de opdracht geven een economisch en eenvoudig energie opslag te ontwikkelen om de elektrische energie opgewekt door zonnepanelen (zoals vandaag!) langdurig te kunnen opslaan, "in de zomer opgewekte energie opslaan voor gebruik in de winter"
Een systeem dat ook bij particulieren/ kleine schaal geplaatst kan worden.
Bedenk dat wanneer er in de toekomst geen gas meer is om te verwarmen de elektriciteit rekening enorm toeneemt (4-6x en zelfs 8x als je thuis je elektrische auto moet opladen).
Met de huidige accu's lijkt mij langdurige opslag niet zinvol.
Bij de TUe wordt gewerkt aan Hydrozine, ook wel bekend als mierenzuur.
Hydrozine is een vloeistof die opgelslagen kan worden voor later gebruik.
Het zou zelfs mogelijk kunnen zijn om Hydrozine gewoon bij de pomp te tanken.

Voor het zover is zal er nog wel het nodige onderzoeks en pionierswerk gedaan moeten worden.
Zie de website van Team Fast voor meer info.
http://www.teamfast.nl/nl/
Er wordt heen geen "opdracht" gegeven. Laat studenten lekker student zijn en laat ze hiermee betere ingenieurs worden om vervolgens nog mooiere dingen neer te zetten.
Mooi werk weer mannen (en vrouwen, sorry, zag het pas laat)! Succes in Australië in oktober!

Gave feature ook, parkeernavigatie, waarschijnlijk niet zozeer voor de race nuttig(?) maar wel wanneer zonnepanelen meer worden toegepast in auto's :)

[Reactie gewijzigd door bokkow op 21 juni 2017 17:50]

Ze krijgen ook punten voor extra functionaliteit van de auto. Dingen die bij normaal autogebruik handig zouden zijn. Dus iets als de parkeer optie helpt wel voor de race. Misschien niet voor de snelheid, maar zeker wel voor het eindklassement.

[Reactie gewijzigd door guzzo op 21 juni 2017 18:19]

Snelheid schijnt dit jaar niet meer relevant te zijn. De beoordeling bestaat grotendeels uit energieefficientie (aantal personen per opgeladen en opgeslagen energie) en een kleiner deel in hoeverre de auto praktisch in gebruik is (denk aan navigatie, sensors, etc.)
Energie efficiëntie 80% en praktisch gebruik 20%, was twee jaar terug 18.87% en in 2013 nog maar 10%

Snelheid idd niet echt relevant; er is een vastte eindtijd wanneer iedereen binnen moet zijn, eerder binnenkomen heeft geen zin. Dus extra energie kun je vooral in extra mensen zetten.
Mogelijk is dit omdat de betere teams zelfs in de cruiserclasse tegen de maximum toegestane snelheid zaten aan te hikken.
Helaas is ook de oppervlakte voor de zonnepanelen weer verkleind, (van 6 naar 5 M), waardoor er nog meer op het opladen van accus geleund zal worden ipv op zonnepanelen.
Mogelijk komt dat omdat vorige keer Tesla sponsor was (en nu weer?)
Bovendien hadden de mindere teams vorige keer al genoeg moeite om binnen de tijd te finishen, met minder energie zal dat niet beter worden.

[Reactie gewijzigd door mbb op 22 juni 2017 03:02]

Helaas is ook de oppervlakte voor de zonnepanelen weer verkleind, (van 6 naar 5 M), waardoor er nog meer op het opladen van accus geleund zal worden ipv op zonnepanelen.
Mogelijk komt dat omdat vorige keer Tesla sponsor was (en nu weer?)
Bovendien hadden de mindere teams vorige keer al genoeg moeite om binnen de tijd te finishen, met minder energie zal dat niet beter worden.
Doel moet ook zijn om efficientie te verbeteren en performance te verhogen. Lijkt me logisch dat de doelen steeds naar boven worden bijgesteld. De accutechniek zelf wordt immers ook steeds verbeterd.
dat klopt, maar dat kun je ook doen door de accucapaciteit en/of de laadtijden te verminderen, waardoor de teams meer afhankelijk worden van hun zonnepanelen. In plaats van minder zoals nu.

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 juni 2017 12:25]

De grootte van de zonnepanelen zit al aan de max, in de praktijk zal waarschijnlijk een auto voor consumenten ook nooit de volledige bovenkant uit zonnepanelen bestaan. Dus dan is het logisch dat nu het oppervlak verkleint wordt. Uit kleinere oppervlakte dezelfde prestaties behalen dus. ;)
Lijkt mij dat als je zoveel kilometers in zo'n auto onderweg bent je er niet aan ontkomt om de auto van de nodige comfort te voorzien. ;-)

[Reactie gewijzigd door TechNico op 21 juni 2017 20:45]

LOL @ de naam Stella Vie, een grappige verbastering van C'est la vie.
Wat wordt de volgende naam, Inta Stella? Stella Artois lijkt me een problematische naam voor een auto ...
In het Engels kan 'vie' ook staan voor "to rival; to struggle for superiority; to contend; to compete eagerly so as to gain something", misschien nog wel mooier voor een wedstrijdauto.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze de benaming niet doorgezet hebben in de richting waar ze al in bezig waren, met termen gerelateerd aan licht (Lux is de eenheid voor illuminantie (invallende lichtstroom per oppervlakte-eenheid), voor degene die dat niet weten).
Het is en blijft echter maar een naam natuurlijk, liever dat ze winnen dan dat ze een mooie naam hebben.
Of de hoofdsponsor is Stella Fiets 8)7
Ben benieuwd hoeveel invloed die vijfde persoon heeft; de vorige editie had een "tunnel" van voor tot achter lopen om de luchtweerstand te verlagen, dat kan met een derde zitplaats op de achterbank natuurlijk niet meer (zoals ook te zien is op de laatste foto).

Goed bezig mensen, veel succes bij de race!

Maar ehm, colour coding voor de dames en heren op de teamfoto, da's toch echt niet meer van deze tijd...? :(
Mooi pionierswerk! Alleen daadwerkelijk praktisch is het nog niet, ja er kunnen 5 personen in maar dat lijkt me met die fietsbandjes geen veilig idee, then again, het is natuurlijk pionieren en concept dus voor nu leuk om te zien.
Bedenk dat deze auto ontwikkeld is voor de Solar Challenge met in het achterhoofd dagelijks gebruik.
Anders dan voorgaande jaren gaat het nu niet meer om het snelst binnenkomen voor extra punten maar om zo energiezuinig mogelijk zoveel mogelijk passagiers over lange afstanden vervoeren.
Om te kunnen winnen betekent dat in mijn ogen dat je keuzes moet maken.

Aan de Solar Car voor dagelijks gebruik wordt hard gewerkt door Lightyear.
Lightyear is opgericht door 5 teamleden van het Soalr Team Eindhoven editie 2013 en 2015.
De founders van Lightyear zijn allemaal afgestudeerd en werken fulltime aan hun eigen onderneming .


Aanstaande 29 juni is de public Launch door Lightyear.
https://www.lightyear.one/
Ook SonoMotors heeft ambities voor een Solar Car voor dagelijks gebruik, echter lijkt hun team voornamelijk een graphic design achtergrond te hebben.
Ziet er eerder uit als motorfietsbandjes, die kunnen dat prima hebben :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee