Dit is in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Op proeverijen na mogen alcoholhoudende dranken niet gratis of voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs worden aangeboden.
De ontvanger van de bestelling had daarom een klacht ingediend bij de RCC. De voorzitter van de commissie benadrukt dat Albert Heijn en Bavaria als grote ondernemingen van de regels op de hoogte zouden moeten zijn.
De supermarktketen verklaarde tegen de commissie dat het blikje per ongeluk bij de bestelling was geplaatst en dat er maatregelen waren genomen om eenzelfde situatie te voorkomen.
Aanbeveling
Omdat het voor de RCC niet duidelijk was om welke maatregelen het ging, werd er wel een officiële aanbeveling uitgesproken dat Albert Heijn niet meer in strijd met de reclamecode moet handelen.
Uitspraken van de RCC hebben meestal geen gevolgen omdat aanbevelingen ook vaak worden overgenomen door een adverteerder. Als dat binnen een jaar niet gebeurt, wordt een zaak onder de aandacht van toezichthouders, zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM), gebracht.