De nieuwe testfaciliteit werd op donderdag onthuld door minister Schultz van Infrastructuur en Milieu.
Hardt heeft samen met bouwbedrijf BAM de dertig meter lange buis gemaakt. In de buis worden rails en een door de startup ontworpen capsule geïnstalleerd.
De faciliteit zal worden gebruikt om Hyperloop-functies te testen waarvoor geen grote snelheid vereist is. De dertig meter lange buis is te kort om de beoogde hoge snelheden van ruim duizend kilometer per uur te behalen.
Potentie
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft Flevoland op het oog als locatie voor een groter testtraject, zei minister Schultz donderdag.
Of die testbaan er ook komt, hangt af van de uitkomsten van onderzoek dat I&M doet naar de ''potentie van de hyperloop", zei Schulz. ''We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen."
De hyperloop is het enige transportmiddel dat meer energie oplevert dan hij kost, aldus Schultz, die zegt dat zij ''inspanningen voor de hyperloop alle ruimte wil geven". I&M ziet de hyperloop ook als mogelijk transportmiddel waarmee goederen die via havens binnenkomen naar het achterland kunnen worden vervoerd.
SpaceX
I&M gaat onder meer samen met het Nederlandse Hardt en het Amerikaanse bedrijf Hyperloop kijken of en waar zo'n buizensysteem past in Nederland. Hardt heeft als doel binnen vier jaar tijd te beginnen aan de bouw van een hyperlooptraject tussen twee steden.
Hardt is een Delftse startup, van studenten die eerder een prestigieuze Hyperloop-wedstrijd van ruimtevaartbedrijf SpaceX wonnen. Bij die wedstrijd ging hun capsule met 90 kilometer per uur door een testbuis van 1,2 kilometer lang.
De NS en een Zuid-Hollands investeringsfonds staken in februari 600.000 euro in het bedrijf.