Direct naar artikelinhoud

Pijnlijke recensies voor boek van Ivanka Trump: "217 pagina's lang en één millimeter diep"

Vorige week kwam Ivanka Trumps boek uit, getiteld 'Women Who Work: Rewriting the Rules for Success' ('Vrouwen die werken: het herschrijven van de regels voor succes'). Daarin geeft ze advies aan werkende vrouwen voor het vinden van een evenwicht tussen hun carrière en hun gezinsleven. Klinkt alvast goedbedoeld van de topadviseur van het Witte Huis, maar de recensies zijn bikkelhard.

"Ivanka Trump schreef een heel boek vol betekenisloze platitudes. 'Vrouwen die werken' moet gaan over vrouwenemancipatie. In werkelijkheid draait het rond de verkoop van haar merk," schreef Cosmopolitan. "Het [boek] is 217 pagina's lang en één millimeter diep." "Het doel van Ivanka's feminisme is niet zozeer gendergelijkheid, dan wel een cosmetisch feelgood feminisme van vrouwen die elkaar vrolijk aanmoedigen in opvallend comfortabele pumps."

(tekst gaat verder onder de foto)

Aardbeienmilkshake

De New York Times noemt het boek een "aardbeienmilkshake van inspirerende citaten" en "een onnozel afgeleide, eindeloze herhaling van de wijsheid van andere gezaghebbende zelfhulp- en zakenboeken (...)". "(Profiteren van het harde werk van anderen is blijkbaar een typisch Trumpiaans trekje)," voegt de auteur eraan toe.

Verwaarloosbaar

The New York Post kraakte het boek volledig af in een stuk met de titel 'Ivanka Trump schreef een pijnlijk verwaarloosbaar boek voor in feite niemand'. "Vrouwen die werken' bestaat voornamelijk uit ongekunsteld jargon (...) en inspirerende citaten die je misschien kan vinden wanneer je 'inspirerende citaten' googlet," aldus auteur Jia Tolentino.

Ongeloofwaardig

"Ivanka Trumps leven vol privileges ondermijnt de geloofwaardigheid van de boodschap van haar nieuw boek," kopte de Washington Post. "Ik denk niet dat ik te ver ga als ik speculeer dat de meeste toekomstige ondernemers die Ivanka's boek lezen waarschijnlijk geen vergadering kunnen regelen met Tory Burch, Ralph Lauren, Michael Kors en Calvin Klein om hen informatie te vragen over de opstart van een modelabel," schreef James Hohmann.

Gekmakend

"Vind je het moeilijk om alles te krijgen [wat je wil]? Ivanka Trump kan het oplossen," titelde de New York Times spottend. "Dit is het soort feminisme dat sommige vrouwen gek maakt, het heeft minder te maken met structurele verandering dan met individuele zelfontplooiing en de juiste accessoires. Misschien kan dat zelfs bereikt worden door het dragen van haar juwelen of kledij, die ze herhaaldelijk aanhaalt in het boek (net zoals de geweldige hotels van haar familie)."

Geparfumeerde watjes

Annalisa Quinn van NPR vergelijkt het lezen van het boek met "het eten van geparfumeerde watjes". "Ogenschijnlijk een zakelijke gids voor vrouwen, maar 'Women who work' is een veel simpeler boek, vol advies dat zo onbeduidend is ('Ik geloof dat we allemaal maar één leven krijgen en het is aan ons om daar zoveel mogelijk van te maken'), dat je de zinnen bijna door elkaar kan klutsen en een resultaat krijgt dat net zo coherent is."

Nieuwsgierig

USA Today is malser: "Als je een hekel hebt aan zelfhulpboeken, neem dan de moeite niet. (...) Maar als je nieuwsgierig bent naar Trump, 35, die een onbetaalde job heeft aangenomen als topadviseur van haar vader, en naar de manier waarop ze de houding van de Trump-administratie tegenover vrouwen kan beïnvloeden, dan wil je misschien wel meelezen."

Lezersrecensies

Op Amazon.com is duidelijk dat Ivanka's boek voor de lezers een kwestie van 'love it or hate it' is. Van de 99 recensies, geeft 51 procent van de lezers het boek de allerhoogste score: vijf sterren. 45 procent heeft slechts één ster, de allerlaagste score, voor het boek over. Amper vier procent geeft het boek twee, drie of vier sterren.

Ivanka Trump kwam voor het boek al onder vuur te liggen omdat ze het publiceerde terwijl ze zelf aan de slag was als adviseur in het Witte Huis. Dat kan gezien worden als een inbreuk op de ethische regels. De dochter van de president zag daarom af van een publiciteitstour en beloofde dat ze de opbrengst en royalty's van het boek zou afstaan aan liefdadigheidsinstellingen.