Mercedes heeft zondag enkele uren na de Grand Prix van Japan een protest ingediend bij de internationale automobielfederatie FIA wegens een verdedigende manoeuvre van Max Verstappen.De coureur van Red Bull Racing verdedigde in de voorlaatste ronde zijn tweede plaats met een actie ten opzichte van Lewis Hamilton, waarbij de Brit buiten de baan terechtkwam.Pas over twee weken, bij de Grand Prix van de Verenigde Staten, volgt er een besluit over het protest. Zondag waren de coureurs daar niet meer voor beschikbaar.Verstappen kwam in Japan uiteindelijk als tweede over de eindstreep en Hamilton finishte als derde. De wereldkampioen zag daardoor zijn achterstand op teamgenoot Nico Rosberg oplopen in de strijd om het wereldkampioenschap.Na de race liet Verstappen weten geen kwaad te zien in zijn actie ten opzichte van Hamilton. "Ik zag hem naar binnen komen, maar hij zat nog vrij ver weg. Toen stuurde ik natuurlijk ook naar binnen", zei hij.Het is niet de eerste keer dat de rijstijl van Verstappen voor opschudding zorgt. Bij de Grand Prix van Hongarije uitte Ferrari-coureur Kimi Raikkonen al eens stevige kritiek op de rijstijl van de Limburger.Slechte startHamilton was op Suzuka bezig aan een inhaalrace. Hij kende een slechte start, waarbij hij terugviel van de tweede naar de achtste plaats.Aan de actie van Verstappen wilde hij vlak na de race geen woorden vuil maken. "Het doet er niet echt meer toe. Het is gebeurd en we gaan weer verder.''De 31-jarige Hamilton zocht geen excuses voor zijn slechte start. "Ik maakte een fout. Ik weet niet precies waarom, maar ik had te veel wielspin. In het vervolg van de race moest ik mezelf naar voren rijden en dat was niet eenvoudig, maar ik heb alles gegeven."Teamgenoot Rosberg breidde zijn voorsprong op Hamilton in het klassement uit tot 33 punten met nog vier Grands Prix te gaan.Breaking: Mercedes trekt protest in, Max Verstappen blijft tweede 9 oktober 2016Max Verstappen blijft tweede, nadat Mercedes het protest intrektEen bijzondere ontknoping vandaag in Suzuka na afloop van de GP van Japan. Mercedes was het niet eens met de wijze waarom Max Verstappen zijn positie verdedigde t.o.v. Lewis Hamilton in de voorlaatste ronde en diende een protest in.Zo juist is echter bekend geworden dat het protest is ingetrokken en Max Verstappen tweede blijft. Aan de discussie ging een hele soap vooraf, waaronder de tweets van Lewis Hamilton die aangaf dat hij geen enkel probleem had met de actie. Onderstaand het ...
meer dan 7 jaar geleden door d0p3d in Sport · 39 Reacties
** gebruiker verwijderd **
Ja, nog geen 25, pas 19 dus dan kan je het hem niet kwalijk nemen of wat bedoel je?
Het valt mij op dat dit mannetje alleen een prominente plaats kan bemachtigen bij gevaarlijk gedrag in de baan, of vergis ik mij.
** gebruiker verwijderd **
@3
Hij rijdt alsof hij een kart zit, maar de F1 is helaas andere koek.
@4
Dat is een puur wetenschappelijke redenatie...mijn kennis rijkt niet zo ver.
De schoolklas is waar de duur-betaalde heren de laatste jaren aan gewend waren. Braaf rondjes rijden, en als het echt niet kan inhalen. En nu komt er een jonge hond bij die lak heeft aan al die onbesproken heren-akkoorden, en rijdt voor wat hij waard is, binnen de regels.
idd, mercedes hoort 1e en 2e te zijn, altijd. voor eeuwig....daar mag nooit iets of iemand tussen zitten, want dat is belachelijk en slaat helemaal nergens op....duhh.....zucht....
Het was op het randje maar nog steeds legitiem om te doen lijkt me. Zegt meer over de betuttelende regeltjes tegenwoordig in F1.
Als een mederenner sneller is dan jij,moet je hem de ruimte geven. Simple comme toujour
@9 u kunt mijn verhaaltje wel "minnen" maar helaas voor u werkt dit zo...
@8 d0p3d
Ook ik ben voor racen zonder regels...hij (of zij) die als eerste over de streep komt heeft gewonnen.
Helaas is het niet zo eenvoudig. Er zijn regels nodig en het gaat te ver om al die regels hier te bespreken.
Voor al diegene die denken dat ze ergens verstand van hebben. Max mag van z'n lijn af om te verdedigen, Ja dat is ook onderdeel van racen..hier de beelden:
https://streamable.com/zdqo
Mercedes heeft inmiddels het protest alweer ingetrokken. Storm in een glas water dus, en blijft het podium gewoon zoals die was.
aanvulling op @13 http://racingnews365.nl/breaking-mercedes-trekt-protest-max-verstappen-blijft-tweede/
@3 noem mij even welk gevaarlijk gedrag u bedoeld .... ik heb deze niet gezien, Mercedes ook niet, de stewards en wedstrijdleiding ook niet ... dus ik ben benieuwd waar dat dan gebeurt mag zijn.
@@12 je mag eenmalig van de lijn afwijken. Totdat je bent ingehaald. Dit om te voorkomen dat men elkaar van de weg afduwt
Grappig, uren na de race... lag het er zo dik op? Of wilden ze wachten op de stewards? Dan is het ook niet zo belangrijk geweest, als je wilt klagen doe je dat meteen. En dan op een moment dat de coureurs 'niet meer beschikbaar waren' blijft het lekker 2 weken hangen. Gevalletje psychologische oorlogsvoering, want Hamilton komt te veel onder druk te staan met zijn rare gedrag.
@16 Niet. Daarom staat het ook niet in de regels. De braking zone is namelijk een vrij arbitrair begrip. Nou kssst ophoepelen, roeptoeters zonder verstand van zaken!!
Mercedes moet maar met de zeepkistenrace gaan meedoen.
@12 als je zelf wilt overkomen dat je er wel verstand van hebt moet je het verhaal ookk helemaal vertellen. Het ging er namelijk om of hij van de lijn afweek in de remzone en dat mag niet !!. Saillant doch cruciaal detail.
http://atlasf1.autosport.com/99/san/tytler.html
Alles over inhalen
@20 Nou vooruit dan ook voor jou NIET. Daarom staat het ook niet in de regels. De braking zone is namelijk een vrij arbitrair begrip. Nou kssst ophoepelen, roeptoeters zonder verstand van zaken!! question
@18 ach u heet ook Verstappen?
Gezien van iemand die het gehoord heeft?
@22 je moet bij Mercedes gaan solliciteren. Die verzinnen ook eigen regels. Nou kssst ophoepelen, roeptoeters zonder verstand van zaken!!
@24 Man man man...
A driver trying to fend off an overtaking move from an opponent must rely on his ability to pick the correct braking points and cornering lines. A skilful driver can also hold off an opponent by adopting a defensive yet legal driving style. Typically this means reducing the angle available for the car behind to use going into corners where there is a substantial risk of being passed. Providing that the driver ahead only changes his line once going into a corner (not deliberately attempting to block the car behind) this is a perfectly justifiable form of racing, and with it a driver in an inferior car can successfully hold off a faster rival.
Lewis de hypocriet, laat zijn team het gevecht doen. Hij hoeft alleen maar te klagen. Wat een kind.
@21 "However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as premature direction changes, deliberate crowding of cars towards the inside or the outside of the curve or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited and shall be penalised"
Als ze die beschrijvingen letterlijk gaan toepassen moeten ze stoppen met F1. Dan maakt iedereen zich elke ronde opnieuw schuldig aan overtredingen op deze regel. Dan moeten ze de coureurs niet meer plagen met blauwe vlaggen en zo, dan moeten ze gewoon 1 voor 1 hun race rijden en de snelste tijd wint. Je mag niet eens een verdedigende lijn rijden volgens die tekst.
Protest is inmiddels door Mercedes ingetrokken.
Wanneer gaan we over op elektrische raceauto s.
Was het niet Mercedes die beweerde met Schumacher wel ff wereldkampioen te worden.
Toen stelde ze de doelstelling bij tot het winnen van races en daarna waren ze al blij met een podium. Ik zou me echt schamen, mocht ik een Mercedes fan zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat Wolff geen overleg heeft gehad, voor hij de klacht indiende. Lauda zal het wel aangemoedigd hebben. Managers/adviseurs die met hun hart spreken en een sportman (Hamilton) die zijn verstand gebruikt. De wereld op zijn kop.
@29 bestaat al een poosje hoor ..... dit weekend werd onze landgenoot Frijns nog 6e in HongKong
http://www.ad.nl/andere-sporten/frijns-eindigt-als-zesde-in-eerste-formule-e-race-na-knappe-inhaalrace~a4cea218/
De top is doodsbang voor Verstappen. Als zijn motor gelijkwaardig is dan verslaat hij Mercedes ook. daarom proberen ze hem met gezeur uit zijn evenwicht te brengen, iets wat ze op de baan niet lukt.
@26 , Ik ben ook geen Hamilton fan.
Maar eerlijk is eerlijk. Hamilton was niet blij met het protest van Mercedes en het protest is op zijn verzoek dan ook weer ingetrokken door Mercedes.
@23 : toepasselijke nickname, heeft u...
Een behoorlijk wanhopig gebaar, dat protest van Mercedes.
Ik denk dat Niki Lauda, waarvan is bekend dat hij (nog) niet echt gecharmeerd is van Max, achter het protest zit. Hij werd terug gefloten en het protest werd weer in getrokken.
Een sportieve move van Hamelton.
Hij weet als geen ander dat ZIJN actie om in die bocht in te halen tot ondergang was gedoemd.
Herstel, Hamilton.
Het was gewoon een legale actie.....anders had raceleiding zelf wel ingegrepen.
@32 Bedankt, wist ik niet.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.