Direct naar artikelinhoud
Wetenschap

NASA-'teletijdmachine' ontdekt zonnestelsel dat "opvallend vergelijkbaar" is met het onze

Epsilon Eridani.

Het vliegend observatorium SOFIA heeft recentelijk een zonnestelsel ontdekt dat opmerkelijk veel overeenkomsten vertoont met ons eigen zonnestelsel. Dat schrijft NASA.

Het zonnestelsel situeert zich in de buurt van Epsilon Eridani, een ster die zich op 10,5 lichtjaren afstand bevindt. Het is het dichtsbijzijnde planetaire stelsel rond een ster vergelijkbaar met de zon in een vroeger stadium. En net dat heeft de interesse van de wetenschappers gewekt. Studie van het zo vergelijkbare zonnestelsel kan ons mogelijk nieuwe inzichten aanreiken over de wijze waarop planeten rond sterren zoals onze zon ontstaan.

Kijken naar de Epsilon Eridani is als een reis terug in de tijd. "Rond de ster huist een planetair stelsel dat momenteel dezelfde processen doormaakt als ons eigen zonnestelsel miljoenen jaren geleden", vertelt astronoom Massimo Marengo, een van de auteurs. "Rond die tijd vulden de oceanen op Aarde zich met water, waardoor leven op de planeet mogelijk werd."

Met het vliegend observatorium SOFIA, voluit Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, kan NASA enorm gedetailleerde beelden van afgelegen sterren vastleggen. Zo waren de wetenschappers in staat om twee stofringen rond de ster te onderscheiden. De kloof tussen de twee werd mogelijk veroorzaakt door planeten. "We hebben ze nog niet kunnen detecteren, maar het zou ons verbazen als ze er niet zijn", aldus Marengo.

De nieuwe bevindingen kunnen astronomen helpen om de geschiedenis van de Aarde te reconstrueren. "SOFIA komt nog het dichtst in de buurt van een teletijdmachine. Het geeft ons een glimp van het verleden van de aarde door in het heden een nabijgelegen jonge zon te bestuderen."