Snoeien of maandag geen treinen van Assen naar Groningen

Snoeien of maandag geen treinen. Dat laatste was eigenlijk geen optie, dus werden zaag en snoeimes gezet in een groene bomenrij langs het spoor in Assen.

Dit tot woede van de bewoners van de Ostadestraat. Zij keken vanuit huis tegen de wilgen en elzen aan die de afscheiding vormden tussen spoor en openbare weg. Na de snoeibeurt is daar in de hoogte een metertje groen van overgebleven. ,,Verschrikkelijk’’, mopperen twee bewoonsters die het werk hoofdschuddend aanzien. ,,Ook voor de eendjes in de aanpalende sloot die verjaagd zijn.’’

Seinpaal 424

De ingreep was noodzakelijk door de werkzaamheden die aan het spoor zijn verricht in Assen. Spoor en wissels zijn daarbij verlegd om treinen stiller en sneller te laten rijden. Ook seinpaal 424 kreeg een ander plekje. Daardoor moest het groen er aan geloven. ,,De machinisten in de trein moeten vrij zicht hebben en van seinpaal naar seinpaal kunnen kijken’’, legt wethouder Ruud Wiersema (Stadspartij Plop) uit.

Wiersma kwam gisterenmorgen zelf ter plaatse de situatie in ogenschouw nemen en om met verontruste bewoners in overleg te gaan. Hij snapt de gevoelens. ,,Ik wil het niet bagatelliseren. De bewoners hadden buiten een mooi groen beeld. Het is zonde, maar het groeit wel weer, maar zo’n hoge bomenrij wordt het niet weer.’’

Onderzoek

De wethouder wil onderzoeken of de bewoners tegemoet kan worden gekomen door nieuwe aanplant. Die nieuwe bomenrij zou dan een plekje krijgen op gemeentegrond en komt dan dichter op de huizen te staan. ,,Maar ik ben wel bereid om naar die mogelijkheid te kijken.’’

De gesnoeide wilgen en elzen staan op grond van ProRail, vertelt Wiersema. ,,Dinsdag meldde ProRail met excuses en dat ze een foutje hadden gemaakt. Er was een stukje te weinig gesnoeid.’’ Omdat het om dunne boompjes gaat, had ProRail geen kapvergunning nodig, voegt de wethouder er aan toe.

Vogels

De gemeente schakelde wel een onafhankelijk ecoloog in om te onderzoeken of er vogels nestelden. Dat was niet het geval, waarna het licht op groen is gezet. ,,De consequenties waren ook groot’’, verklaart Wiersema. ,,ProRail had ons wel duidelijk gemaakt dat er anders maandag geen treinen zouden rijden richting Groningen.’’

Maandag is de eerste dag na de treinvrije periode in Assen. Door het werk aan het spoor reden er veertien dagen geen treinen tussen Hoogeveen en Groningen. Passagiers worden met bussen vervoerd. In het stationsgebied zelf moet nog wel het nodige werk worden verricht. Nu de sporen klaar zijn kan een begin worden gemaakt met de nieuwe overkapping van de perrons en het stationsgebouw.