Schiphol krijgt dit jaar nog honderd
'zwarte zaterdagen'
Honderd 'zwarte zaterdagen' hangen de vakantieganger dit jaar op Schiphol boven het hoofd. En volgend jaar en de twee jaar erna volgen er waarschijnlijk nog wel meer. Er is geen ontsnappen aan.
Reizen via Schiphol wordt veel prettiger voor passagiers. Nog geen twee jaar geleden gaf de luchthaven hoog op van alle veranderingen in de veiligheidscontroles. Van zeventig controlepunten ging het vliegveld naar vijf 'beveiligingsfilters'. Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis zouden we in het vervolg in hoogstens tien minuten door de controles zijn.
De juichfilmpjes van toen doen nu lachwekkend aan: vrolijke passagiers komen bij pittoresk rustige controlepunten om te worden ontvangen door joviale beveiligers. Niet veel passagiers zullen die ervaring de afgelopen dagen hebben gedeeld. De rustieke veiligheidscontroles blijken trechters voor morrende reizigers, die soms tot anderhalf uur moesten wachten. De oorzaak van de problemen kan zowel bij Schiphol als bij de reiziger worden gevonden. Het probleem is dat Schiphol bewust de flexibiliteit uit de beveiliging heeft gehaald. In plaats van controle aan de gate - waarbij alleen passagiers voor een enkele vlucht werden gecontroleerd - ging het naar centrale controle met een vaste capaciteit. Die blijkt op de drukste uren niet voldoende.
Groeizucht
De luchthaven erkende al - overigens met de maatschappijen - zich te hebben vergist in de passagiersgroei. Maar Schiphol lijkt zich vooral te hebben vergist in de gevolgen van de onbedwingbare groeizucht, in combinatie met zijn fysieke beperkingen. Extra beveiligers kunnen nog wel worden ingezet, maar extra ruimte is er niet meer. Daarnaast heeft de luchthaven zich verkeken op het gedrag van passagiers. Doordat maatschappijen - waaronder KLM voor Europavluchten - vaker geld vragen voor ruimbagage, nemen steeds meer passagiers hun koffers in de hand mee. Dat vergroot de werkdruk bij de beveiligingsposten.
Wie een snelle oplossing voor de problemen zoekt, komt al snel uit op meer beveiligers en controlepunten. Maar zo makkelijk is dat niet. Schiphol gaat nu de in 2014 geopende, voor miljoenen verbouwde beveiligingspost in Terminal 1 (Europese vluchten) weer aanpakken. Net als in de andere hallen gaat ook hier de controle naar een tussenverdieping. Maar in de andere terminals zijn er geen oplossingen meer. Schiphol wijst wel op de komst van de nieuwe A-terminal. Buiten het feit dat die pas in 2023 opengaat, lost deze het probleem niet op: de nieuwe beveiligingsrijen zullen worden opgesoupeerd door de extra reizigersstromen.
Maar het probleem ligt niet uitsluitend bij de beveiliging. Heel Schiphol is vol, niet alleen bij de veiligheidschecks, maar ook de paspoortcontrole daarna, waar volgens Schiphol honderden agenten te weinig beschikbaar zijn om te controleren. En dan heeft Schiphol ook op de platforms en landingsbanen de maximale capaciteit bereikt doordat vrijwel alle mogelijke start- en landingsmomenten zijn vergeven. Dat leidt weer tot oplopende vertragingen, zowel bij vertrekkende als aankomende vluchten.
Thuisblijven
Het is maar de vraag of andere luchthavens de reizigers soelaas kunnen bieden. Lelystad wordt het ook niet; dat biedt als het in 2019 opengaat maar 4.000 vluchten per jaar. Verder kan iedereen het voor zichzelf uitmaken: ten minste drie uur op Schiphol wachten of die tijd gebruiken door naar vliegvelden als Eindhoven, Rotterdam of Weeze te rijden. Wie echt niet in de Schipholrij of die van andere luchthavens verzeild wil raken, kiest ander vervoer of blijft gewoon thuis.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
-
Welke verkeersregels zijn anders dan bij ons? Zijn er roamingkosten? Alle informatie voor 27 vakantielanden
Achterhaalde of tegenstrijdige informatie en een hoop websites met net niet wat je wilt weten: het is vaak zoeken naar de juiste gegevens over jouw vakantieland. Daarom zet deze site voor 27 landen alles op een rijtje in de Reiswijzer, zodat je met een gerust hart kunt vertrekken. -
PREMIUM
Skischaamte wel terecht? ‘Van uitstoot van een citytrip Barcelona, kan je maand van Oostenrijkse pistes glijden’
De gletsjers smelten en sommige wintersporters hebben al last van skischaamte. Echt niet nodig, skiën is veel duurzamer dan een vliegvakantie, stelt de Oostenrijkse Kamer van Koophandel. Wie een half uur op een jetski op zee scheurt, verbruikt evenveel energie als iemand die een week skiet. Al verdient de trein of elektrische auto de voorkeur. -
PREMIUM
Duitse Lasse (17) woont al bijna twee jaar in de trein: ‘Ik weet vaak niet waar ik morgen heen reis’
De Duitse tiener Lasse Stolley slaapt in nachttreinen en ontbijt op stations. Onderweg naar de volgende bestemming in Duitsland verdient de 17-jarige programmeur zijn jaarabonnement bij Deutsche Bahn terug. ,,Ik weet vaak niet waar ik morgen heen reis.’’ -
Vakantietips
Deze kleine aanpassingen in gedrag maken je al een betere gast op je vakantiebestemming
We reizen de hele wereld over en dan is het soms best ingewikkeld om een ‘goede toerist’ te zijn. Hoe draag je bij aan duurzaamheid, de lokale economie en voorkom je dierenleed? Reisjournalist Hans Avontuur geeft advies.
-
PREMIUM7 trends
Inflatie merk je ook op de camping en je betaalt steeds vaker voor energieverbruik
-
-
-
PREMIUM
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
PREMIUM
Skiën in Zweden en Noorwegen: stille pistes, dure après-ski maar wél sneeuwgarantie
De gletsjers smelten en de eerste pistes in de Alpen sluiten, maar er komen alternatieven. In Zweden is een nieuwe luchthaven gebouwd naast sneeuwzekere pistes in de buurt van Sälen bij de grens met Noorwegen. ,,Wij verkopen hier de winter die jullie niet meer hebben.’’
-
PREMIUMMet foto's1
Grootste cruiseschip ter wereld klaar voor eerste reis: 1,8 miljard euro en van alle luxe voorzien
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
-
PREMIUM
Reserveren vliegtuigstoel kost zo paar tientjes, met deze tips kun je besparen