Direct naar artikelinhoud

Wetenschappers denken dat ze geneesmiddel tegen diabetes op het spoor zijn

Onderzoekers van de universiteit van Texas denken dat ze een manier hebben ontdekt waarmee ze diabetes van het Type 1 kunnen genezen. De eerste tests op muizen zijn veelbelovend en ze willen de onconventionele techniek nu zo snel mogelijk perfectioneren en testen op mensen.

Bij diabetes maakt je lichaam geen insuline aan - de stof die koolhydraten in je cellen omzet in energie - doordat het immuunsysteem de cellen in de pancreas aanvalt die insuline produceren. Als gevolg stapelen suikers zich op in je bloed, wat - als het niet wordt behandeld - kan leiden tot verminderd zicht, een herseninfarct, een hartaanval of een amputatie door slechte bloedcirculatie.

Het onderzoek naar een medicijn concentreerde zich tot nu toe op het transplanteren van cellen die insuline aanmaken en/of het onderdrukken van het immuunsysteem die ze aanvalt. De onderzoekers van de universiteit van Texas gooiden het over een andere boeg en zochten een manier om andere, gezonde cellen in de pancreas de taak van het produceren van insuline over te laten nemen.

Resultaten
De eerste resultaten staan deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Current Pharmaceutical Biotechnology. Ze concentreerden zich op Type 1-diabetes (jeugddiabetes), maar het onderzoek zou ook gevolgen kunnen hebben voor diabetes van het Type 2 (ouderdomsdiabetes, de meest voorkomende vorm). Door middel van een virus werden de genen die verantwoordelijk zijn voor het aanmaken van insuline in andere cellen van de pancreas gebracht, zo zegt hoofdonderzoeker Ralph De Fronzo. (lees hieronder verder)

Ralph De Fronzo.

De eerste tests met muizen - die genetisch erg op mensen lijken - waren positief en het immuunsysteem van de dieren viel de nieuwe cellen niet aan, waardoor ze genazen. Ongeveer een jaar later zijn ze nog altijd gezond. Er zijn nu echter nog meer tests op dieren nodig en tussen de 5 en de 10 miljoen dollar voor de eerste tests op mensen van start kunnen gaan. De onderzoekers hopen daar over drie jaar aan te kunnen beginnen. "Onze techniek is onconventioneel op het vlak van diabetes en zal kritiek krijgen, maar hij wordt ook wel gebruikt in de strijd tegen andere ziekten", klinkt het.