Direct naar artikelinhoud
Vliegende auto

Van Airbus tot Silicon Valley: iedereen wil de vliegende auto

Van Airbus tot Silicon Valley: iedereen wil de vliegende auto

Binnenkort komen de eerste vliegende auto's eraan. Een start-up in Silicon Valley, het walhalla voor techondernemers, wil tegen het einde van het jaar zijn prototype verkopen. Ook andere bedrijven kondigden al de verkoop van een vliegende auto aan.

Kitty Hawk, een klein bedrijf in Silicon Valley, testte onlangs hun 'vliegende auto' op een meer nabij het Amerikaanse San Francisco. Bedoeling van Kitty Hawk is dat de vliegende auto, die visueel niet echt lijkt op een auto, tegen het einde van het jaar in verkoop gaat. 

Invloed Google

De directeur van het bedrijf is Sebastian Thrun, die meehielp bij de ontwikkeling van Googles zelfrijdende auto. Daarnaast wordt Kitty Hawk ook gesponsord door Google-oprichter Larry Page. 

Heel wat start-ups hebben zich volledig gegooid op het ontwikkelen van de vliegende auto. Vaak worden ze gesteund door prominente industriefiguren zoals Google-oprichter Larry Page, maar ook grote luchtvaartconstructeurs zoals Airbus, taxi-bedrijf Uber of zelfs de overheid van Dubai willen een graantje meepikken.

Struikelblokken

Er zijn sowieso nog struikelblokken voor de vliegende auto, zoals het technologische- en wettelijke kader. Volgens Kitty Hawk mag zijn zelfrijdende auto alvast in de Verenigde Staten worden gebruikt, maar alleen op plekken zonder verkeer. Een vliegbrevet is hier niet voor nodig, benadrukken ze.

Ook lijken de batterijen vooralsnog voor problemen te zorgen. Het is twijfelachtig of de batterijtechnologie van vandaag vluchten van pakweg 50 of 100 kilometer kan ondersteunen. 

Daarnaast zal er ook nog werk zijn om het publiek te overtuigen dat het hele idee niet gek is. In 2015 crashte bijvoorbeeld nog een prototype van de Slowaakse constructeur AeroMobil. Het commercieel verkrijgbare model zou alvast "honderderden verbeteringen" bevatten, voegt AeroMobil eraan toe.

Kitty Hawk-directeur Sebastian Thrun erkent in een interview dat "bezorgdheid over voertuigen die over onze hoofden vliegen legitiem zijn". "Ik geloof dat we allemaal moeten samenwerken om te begrijpen hoe nieuwe technologieën de toekomst van de maatschappij zullen vormen," aldus Thrun.

In 2015 crashte nog een prototype van de vliegende auto van de Slowaakse constructeur AeroMobil

Concurrentie

Kitty Hawk wil een van de eerste bedrijven zijn om de vliegende auto commercieel op de markt te brengen. Maar ze zijn lang niet alleen. Ook AeroMobil start dit jaar met de voorverkoop van zijn vliegende auto.

Maar ook de grote luchtvaartconstructeur Airbus mengt zich in de strijd. Eerder al kondigde Airbus twee verschillende VTOL-concepten aan. VTOL, een afkorting voor Vertical Take-Off and Landing, slaat op vliegtuigen die verticaal kunnen opstijgen en landen. Concreet werkte de luchtvaartbouwer plannen uit voor een vliegende auto, genaamd Project Vahana, en een vliegende taxi, de zogenaamde CityAirbus. Op de International Motor Show in Genève stelde Airbus ten slotte de Pop.Up voor: een auto voor zowel op de grond als in de lucht.

De vliegende auto van de Slowaakse constructeur AeroMobil.

Kritiek

De consumentenversie van de Kitty Hawk moet er anders gaan uitzien dan het recent onthulde prototype, die gemaakt is om alleen boven water te vliegen. Ook zal het model veel minder geluid maken, want nu klinkt die ongeveer als een speedboot.

Toch lijkt de kritiek niet zomaar weg te ebben. Er is al reeds aanzienlijke weerstand tegen het idee van onbemande drones die over stedelijke gebieden vliegen. Maar experts hebben ook bedenkingen bij het concept van de vliegende auto. "Hoe zal dit werken? We kunnen vandaag nog zelfs onze mobiele telefoons niet meenemen op vliegtuigen vanwege de angst voor batterijbranden", zegt Missy Cummings, directeur van het Human and Autonomy Laboratory aan de Duke University, die onderzoek doet naar persoonlijk luchtvervoer voor NASA.

"En vergeet niet dat vliegende auto's in een noodgeval niet aan de kant van de weg kunnen gaan staan", waarschuwt John Leonard, een mechanisch ingenieur bij het Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory van het Massachusetts Institute of Technology.

"Silicon Valley zit vol met zeer slimme mensen, maar ze snappen niet altijd de wetten van de natuurkunde," aldus nog Leonard. "Zwaartekracht is een formidabele tegenstander."

'Silicon Valley zit vol met zeer slimme mensen, maar ze snappen niet altijd de wetten van de natuurkunde'
John Leonard, Massachusetts Institute of Technology
Een van Airbus' concepten van een vliegende auto, het zogenaamde Project Vahana.