Direct naar artikelinhoud

Activisten bezetten olieterminal Amsterdamse haven

Klimaatactivisten hebben zaterdagochtend olieterminal Eurotank in de Amsterdamse haven bezet.

Vanaf een van de tanks hebben de activisten een spandoek uitgerold.

Ze keren zich tegen de verdere groei van Amsterdam als grootste benzinehaven van de wereld en de extra vervuilende 'dirty diesel' die van hieruit naar Afrika gaat.

Enkele tientallen bezetters gingen zaterdagmorgen het haventerrein van Eurotank Amsterdam in de Westhaven op. Rond acht uur hebben zij zich verschanst tussen de 210 opslagtanks op het terrein aan de Jan van Riebeeckhaven. Vanaf een van de tanks hebben ze een spandoek uitgerold.

De politie is inmiddels aanwezig en houdt de actie in de gaten.

De olieterminal heeft een opslagcapaciteit van 1,4 miljard liter. Daarmee is het de op één-na-grootste overslagterminal voor olieproducten in Amsterdam, dat vorig jaar de doorvoerhaven was voor de import en export van 45,8 miljoen ton olieproducten.

Groei benzinehaven
De activisten van Climate Justice Amsterdam keren zich tegen de verdere groei van Amsterdam als benzinehaven. In zijn nieuwste strategie rekent het Havenbedrijf tot 2021 op een groei van 11 procent naar 51,5 miljoen ton olieproducten. De overslag van steenkool loopt weliswaar terug en zal als het aan de haven ligt per 2030 tot stilstand komen, maar voorlopig stijgt de overslag van fossiele brandstoffen in Amsterdam dus alleen maar.

"Dat het klimaat verandert is ondertussen voor iedereen zichtbaar," zegt een woordvoerder van bezetters. "Na 22 jaar klimaatconferenties van de Verenigde Naties stijgt de mondiale uitstoot van broeikasgassen echter nog steeds. Nederland draagt een bijzondere verantwoordelijkheid voor de ramp die zich voor onze ogen ontvouwt, omdat de grootste olie- en steenkoolhavens van Europa in Amsterdam en Rotterdam liggen."

Alarmklok
De klimaatakkoorden zijn volgens de bezetters van actiegroep slechts 'sussende woorden'. "Met onze actie willen wij de alarmklok luiden voor hele samenleving: sta op! Alleen met massaal verzet zal het lukken om een einde te maken aan het tijdperk van de fossiele brandstoffen." 

Maar ook de bestemming van de benzine is de bezetters een doorn in het oog. In het najaar verscheen het geruchtmakende rapport Dirty Diesel van de Zwitserse pressiegroep Public Eye. Daarin staat beschreven dat de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen belangrijke schakels zijn in de doorvoer van benzine en diesel met honderden keren meer zwavel dan aan de pomp in de EU is toegestaan. Het gevolg is dat de luchtverontreiniging in Afrikaanse steden extreme vormen aanneemt.

Ook werd aannemelijk gemaakt dat in deze havens voor de Afrikaanse markt een laagwaardig, goedkoper product wordt geproduceerd, aangelengd met reststoffen. Dat zou onder meer blijken uit monsters bij tankopslagbedrijven in Amsterdam. 

Grote verontwaardiging
Vooral Amsterdam kwam naar voren als haven waar het zogeheten 'blenden' plaatsvindt, al gebeurt dit zeker ook aan boord van schepen voor de kust van havens als Lomé, de hoofdstad van Togo. De in Afrika met pompstations actieve oliemaatschappij Vitol zou daarvoor vooral de opslagtanks van Eurotank gebruiken. De terminal is van tankopslagbedrijf VTTI, dat op zijn beurt voor vijftig procent eigendom is van Vitol.

Het rapport veroorzaakte grote verontwaardiging. Zo keerde de Amsterdamse gemeenteraad zich tegen de overslag van extreem vervuilende brandstoffen. "Maar na de kortdurende ophef van vorig jaar is er niets veranderd," volgens de bezetters. "Vitol blijft haar winsten maximaliseren ten koste van de gezondheid van mensen in West Afrika."

Twitter bericht wordt geladen...