GroenLinks: Vliegen en autorijden fors duurder
Vliegen en autorijden moeten in heel Europa fors duurder worden. De luchtvaart moet als het aan GroenLinks ligt een kerosinetaks en BTW op vliegtickets voor de kiezen krijgen en de automobilist - ook die in Nederland - moet gaan rekeningrijden.
Voor de portemonnee is dat allemaal niet leuk, maar het is de enige manier – zegt Bas Eickhout (GroenLinks) – om de nog steeds groeiende CO2-uitstoot van de transportsector terug te dringen. En dat is weer nodig om het klimaatakkoord van Parijs te halen en de opwarming van de aarde tot minder dan twee graden te beperken, aldus Eickhout in zijn kersverse initiatiefrapport, dat hij schreef op verzoek van het Europees Parlement. Nog dit jaar hoopt hij het Parlement ook achter de inhoud te krijgen, daarna mag hij erover gaan onderhandelen met de lidstaten. ,,Het moet een duwtje in de rug zijn voor de Commissie, die zelf al werkt aan schoner vervoer en een Europese infrastructuur voor rekeningrijden.” En precies zoals Eickhout, naar wegen zoekt om reizigers meer te laten betalen naarmate ze meer kilometers maken, door Europese standaarden te ontwikkelen voor elektronische tolheffing.
Complex
De materie is complex, omdat het gaat om verschillende vervoersmethoden, competenties, nationale regels en grote economische belangen. Eickhout, beseft hij zelf, staat aan het begin van een lange en moeilijke weg. Zo kan Europa geen kerosinetaks of rekeningrijden opleggen. ,,Landen moeten dat zelf beslissen, maar toch zie je dat in discussies over beprijzing ook in Nederland het rekeningrijden al snel komt bovendrijven. Organisaties als de ANWB, de werkgevers, het beroepsgoederenvervoer, zien ook dat de wegen dichtslibben en er economische schade ontstaat. De duurste vrachtwagen is er één die stilstaat. En alleen maar meer asfalt helpt niet.” Woordvoerders van ANWB en VNO/NCW wijzen op de eind vorig jaar opgerichte mobiliteitsalliantie, waarin zij en andere organisaties de discussie over beprijzing graag aangaan. De ANWB: ,,Betalen naar gebruik wordt door ons als principe aanvaard, maar we zijn tegen alleen maar nieuwe belastingen.” VNO/NCW: ,,Laten we vooral experimenteren, hebben wij gezegd, maar dan wel lastenneutraal.”
Dat klinkt al een stuk positiever dan het ‘Mooie ideeën, maar nog ver van de realiteit’, waarmee EVP-transportcoördinator Wim van de Camp op de plannen van Eickhout reageert. ,,Wij zoeken het meer in innovatie dan in nieuwe belastingen.” Over het rekeningrijden in Nederland moet politiek Den Haag maar beslissen, vindt Van de Camp. Tegelijkertijd, merkt hij op, zal ook Nederland moeten kijken hoe het de klimaatafspraken van Parijs gaat invullen.
Nieuwe vormen
Eickhout ziet heel nieuwe vormen van vervoer ontstaan. Schone auto’s, toenemend gebruik van de e-bike voor korte afstanden. En als vliegen duurder wordt, moet eindelijk dat grensoverschrijdende netwerk van snelle treinen er komen. In zijn rapport roept hij Brussel op meteen ook een einde te maken aan de nu zeer oneerlijke concurrentie tussen bijvoorbeeld luchtvaart en spoor, ook al om de milieukosten zichtbaarder te maken. ,,De meeste treinen rijden op stroom. Daar betaal je een CO2-toeslag op, maar vliegen is belastingvrij. Het gelijke speelveld waar Europa het altijd over heeft bestaat dus helemaal niet. Vorige week moest ik naar een partijcongres in Liverpool. Ik had de keus tussen een vliegticket van 30 en een treinkaartje van 300 euro. Dan is, al ben ik zelf met de trein teruggekomen, de keus snel gemaakt.”
Een kerosinetaks en BTW op vliegtickets maken de concurrentie met het spoor eerlijker, maar vliegen duurder, een maatschappelijk wellicht toch nog niet eenvoudige boodschap. Of Eickhout die niet vóór de verkiezingen had kunnen brengen? Een grijns: ,,Toen was mijn rapport nog niet klaar!” En wat met al die GroenLinkse jongeren die straks hun goedkope stedentrips kwijt zijn? Weer een grijns: ,,Die compenseren nu, als het goed is, hun voordeelvlucht al met bosaanplant.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
-
Wilders strikt na twee PvdA’ers nu een SGP’er en een CDA’er als informateur, en dat is niet toevallig
Een CDA’er en een SGP’er gaan proberen om een rechts kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB te vormen. Voormalig topambtenaar Richard van Zwol (CDA) en oud-SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf gaan de onderhandelingen leiden waarin de vier het met elkaar eens moeten zien te worden over een regeerakkoord. -
Een derde van Gronings dorpje bezoekt dokter vanwege klachten windturbines
,,Een geluiddichte kast”, zegt huisarts Cornelis Pet in het Groningse Meeden. ,,Dat is wat een echtpaar in hun woning heeft laten bouwen als uiterste poging om het geraas en het gebrom maar buiten te sluiten. Meneer en mevrouw worden gillend gek van de windturbines.”Meeden -
Nederlandse tegenstem telt wel degelijk: geen meerderheid meer voor natuurherstelwet
Drie weken nadat minister Van der Wal zei dat een Nederlandse tegenstem niet van invloed zou zijn, blijkt die juist van groot gewicht. Er is in de EU geen meerderheid meer voor de veelbesproken natuurherstelwet. -
Met video
Baudet betuigt spijt van bedreigen Klaver: ‘Heb me het bloed onder de nagels vandaan laten halen’
FvD-leider Thierry Baudet is donderdagochtend niet verschenen bij Kamervoorzitter Martin Bosma. Hij vond het belangrijker om te gaan sporten. Wel heeft hij Bosma gebeld en hem telefonisch laten weten dat hij spijt heeft van de bedreigingen aan het adres van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Jesse Klaver.
-
met video
Baudet heeft spijt van bedreigen Klaver maar komt niet naar gesprek met Kamervoorzitter
-
-
-
51
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
46
Formatie gaat volgende fase in, maar zonder liefde tussen partijen: ‘Ik ga keihard onderhandelen’
De formatie kan verder, maar van liefde tussen PVV, VVD, NSC en BBB is nog geen sprake. In het debat openden de partijen de onderhandelingen alvast. ,,De tijd dat we alles weggeven is nu echt voorbij”, waarschuwt Wilders.
-
Kabinet leeft mee met ‘heftige’ gezondheidsklachten vlakbij windmolens, maar weigert pauzeknop
-
podcast
Waarom Wilders niet gaat toegeven als het op geld aankomt
Zit de ijskast van Geert Wilders dan eindelijk vol? Volgens de PVV-leider is de tijd dat zijn partij alles inlevert om een kabinet met de VVD, NSC en BBB mogelijk te maken echt voorbij. Wat betekent dat voor de formatie? En wat zien we nu al van een verbond tussen de partijen en wat zijn de grootste struikelblokken om tot een regeerakkoord te komen? -
-
Phishing-alarm, test nu of jouw gegevens circuleren onder criminelen