Direct naar artikelinhoud

Vooral cd- en dvd-winkels verdwenen uit de winkelstraten

Het aantal winkelvestigingen is de afgelopen tien jaar met 4,4 procent gedaald: in 2007 telde Nederland nog meer dan honderdduizend winkels, in 2016 waren het er ruim vierduizend minder.

Roosendaal, winkelpanden staan te koop of te huurBeeld Arie Kievit

In Emmen liep het aantal winkels het hardst terug. Alleen in de relatief jonge steden Almere en Lelystad groeide het aantal winkels de afgelopen tien jaar, blijkt uit vandaag bekendgemaakte cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral cd- en dvd-winkels zijn sinds 2007 goeddeels uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen; de cd- en dvd-technologie zijn in veel huishoudens vervangen door streamingdiensten als Spotify en Netflix. Kunsthandels en antiekwinkels hadden het in de voorbije tien jaar ook zwaar, gezien hun uitdunning: ruim een derde van die zaken is opgedoekt. Ook het aantal verkooppunten voor elektronica, fotocamera's en computers nam met een derde af.

Leegstand

Het CBS gaat in dit jongste trendbericht voorbij aan de leegstand in winkelgebieden. Die is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. In Lelystad, volgens het CBS de stad met de sterkste toename van het aantal winkels sinds 2007, stond circa anderhalf jaar geleden ruim een kwart van de winkels leeg. Eind vorig jaar was de leegstand er afgenomen tot het landelijk gezien nog altijd forse niveau van 15 procent.

Opvallend in het CBS-bericht van vanochtend is de geconstateerde toename met ruim 50 procent van het aantal warenhuizen en winkels dat zich toelegt op de verkoop van huishoudelijke artikelen. Die groei was mogelijk ondanks een lopende sanering bij het Blokker-concern en de definitieve ondergang van Vroom & Dreesmann. Aan de positieve kant van de streep staan de toename van het aantal vestigingen van de Nederlandse discounter Action en de komst naar Nederland van het Canadese warenhuisconcern Hudson's Bay. De eerste warenhuizen van dat concern openen in de loop van dit jaar.

Tekst loopt verder onder grafiek

De leegstand in winkelgebieden is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld

Tweedehands kleding

Kleine zaken met tweedehandskleding zijn sinds 2007 duidelijk in opkomst. Datzelfde geldt voor speciaalzaken die zich toeleggen op de verkoop van vis, biologische producten of uiteenlopende soorten thee en koffie. Ook in opmars, met dank aan de vergrijzing, zijn winkels die orthopedische artikelen verkopen, zoals rollators.

Weinig verrassend is de door het CBS geconstateerde groei van het aantal webwinkels. Telde Nederland in 2007 nog maar vijfduizend webshops, afgelopen jaar waren het er al 32 duizend. Webshops die zich toeleggen op de verkoop van kleding groeien het hardst in aantal: sinds 2013 met 68 procent.

Telde Nederland in 2007 nog maar vijfduizend webshops, afgelopen jaar waren het er al 32 duizend

Eind vorig jaar lag de gemiddelde omzet voor zowel gewone winkels als webwinkels bijna twee keer boven het niveau van 2013. Uit cijfers die het CBS in maart publiceerde bleek overigens dat de omzet van gewone winkels eind vorig jaar nog 17 procent onder het niveau lag van voor de crisis (voor 2008).