Wie: Taco Carlier
Onderneming: VanMoof
Werknemers: 51
VanMoof heeft vier brand stores: in Amsterdam, Berlijn, New York en Taipei. Binnenkort komt er nog eentje bij in Azië. Per jaar worden zo'n tienduizend fietsen verkocht. "Het drukst zijn we altijd met productontwikkeling", vertelt Carlier. "We zijn nu bezig met de aanpassingen voor 2018."
Carliers werkdag begint tussen 8.30 en 9.00 uur en vanzelfsprekend gaat hij op de fiets naar kantoor. "De afgelopen jaren heb ik zelfs geen auto gehad, maar ik ben net vader geworden en af en toe moet ik m'n kindje wegbrengen met de auto."
Het eerste wat Carlier doet als hij op z'n werk is, is contact zoeken met z'n broer Ties, die het kantoor van VanMoof in Taipei runt. "Als het hier ochtend is, is het daar al laat in de middag. Meestal skypen we even. M'n broer komt twee keer per jaar naar Nederland en ik ga eens per jaar daarheen; in die weken is ons contact wat intensiever."
De samenwerking verloopt, ondanks de afstand, meestal goed. "We hebben eerst acht jaar met elkaar aan een bureau gezeten én we zijn natuurlijk broers, dus we kennen elkaar door en door. We begrijpen elkaar en daarom werkt die afstand, hoewel het soms ook lastig is."
Vergaderen op wielen
Elke dinsdagochtend komt het team bij elkaar om te vergaderen. "Iedereen vertelt waar hij mee bezig is. Dat moet snel, in ongeveer dertig seconden. Als er een vergadering is met minder mensen gaan we als het kan een stukje fietsen. Ons kantoor zit in Amsterdam naast het Oosterpark, dus dan doen we even een rondje door het park."
Ook met klanten stapt hij graag op de fiets. "Het is een fijne manier van overleggen", aldus Carlier. "Je kunt een beetje kletsen, een beetje nadenken en onderweg even op een bankje gaan zitten."
Bij teamuitjes wordt de fiets ook regelmatig tevoorschijn gehaald. "Vorig jaar zijn we met z'n allen met de fiets in de trein naar Rotterdam gegaan en hebben we daar rondgefietst. Dan valt weer op hoe Rotterdam als fietsstad verschilt van Amsterdam. In Rotterdam heb je veel meer afgescheiden fietspaden, dus het is iets veiliger. In Amsterdam is het verkeer veel chaotischer en mixt het verkeer meer."
Stabieler
Tot voor kort eindigde de werkdag van Carlier rond 21.00 of 22.00 uur. "Maar aangezien ik net vader ben geworden, denk ik dat dat wel gaat veranderen. De afgelopen zes jaar zijn één grote rush geweest. Het bedrijf is nu groter en stabieler, dus misschien was ik me onbewust al aan het voorbereiden op een kindje."
En wat betreft de toekomst: Carlier hoopt dat over tien jaar in New York, Parijs en Londen net zoveel mensen op de fiets naar hun werk gaan als in Amsterdam. Op een VanMoof.
Lees andere interviews in deze rubriek