In de menukaart, die per dinsdag beschikbaar is, zijn wetenschappelijke modellen vertaald naar tientallen computeralgoritmes. Met deze algoritmes kunnen bedrijven hun eigen data analyseren. Vervolgens kunnen ondernemingen deze informatie gebruiken om beter onderbouwde beslissingen te nemen.
Valory kan de door wetenschappers ontwikkelde algoritmes vertalen naar de specifieke situatie van een bedrijf. De algoritmes hebben onder meer betrekking op logistiek, marketing, innovatie en hr-beleid.
Wetenschappelijke keuken
"Door dit menu te ontwikkelen, geven wij de bv Nederland een uniek kijkje in de wetenschappelijke keuken. Deze kennis heeft een grote impact op zaken als klanttevredenheid en winstmarges", stelt medeoprichter Arian Oosthoek.
"Hierdoor geven wij een voorzet om de valorisatie in Nederland een flinke boost te geven. Dit is tevens een open uitnodiging naar alle wetenschappers om de lijst met modellen aan te vullen”, stelt medeoprichter van Valory, Arian Oosthoek. Daarmee doelt hij op het omzetten van wetenschappelijke kennis naar concrete producten en diensten.
Onbenut
De onderneming benadrukt dat wetenschappelijke kennis vaak onbenut blijft, omdat onderzoekers alleen worden beloond voor het aantal publicaties op hun naam.
Ze zouden niet gestimuleerd worden om hun kennis naar de praktijk te vertalen en economische waarde te creëren. "Het bedrijf Valory vertaalt deze kennis naar commerciële toepassingen en neemt feitelijk de rol van vertegenwoordiging en implementatie op zich", aldus de startup.
Klanten van Valory betalen voor de toepassing van de algoritmes op hun datasets. Onder meer de Kamer van Koophandel, Rijkswaterstaat, Vopak en Aegon zijn de eerste organisaties die het menu gebruiken.